Hak Jiran Tetangga (Yang Semakin Dilupakan) – Ustaz Shamsuri Ahmad

Hak Jiran Tetangga (Yang Semakin Dilupakan) – Ustaz Shamsuri Ahmad

Nak masuk tahun 2022 sikit lagi. Harini terdetik nak dengar ceramah daripada Ustaz Shamsuri Hj Ahmad berkenaan jiran tetangga. Aku dari kecik dulu memang kerap dengar ceramah-ceramah Ustaz Shamsuri dalam kereta sebab ayah beli kaset-kaset Ustaz Shamsuri.

Dunia sekarang manusia makin hidup “nafsi nafsi” pentingkan diri sendiri. Bahkan jadi sesuatu yang normal di kawasan bandar especially, jiran-jiran saling TIDAK kenal mengenali.. Nama pun tak kenal, nombor telefon pun tak simpan, tidak bertegur sapa. Kadang kala setiap setahun dua jiran-jiran dah bertukar pun tidak perasan. Betapa hilangnya nilai kemasyarakatan dan nilai kejiranan dalam diri manusia zaman moden ini.

Rasulullah ﷺ pula berpesan untuk memuliakan jiran tetangga, penuhi hak mereka. Bahkan malaikat Jibril berkali-kali menasihati Rasulullah ﷺ untuk menjaga hubungan baik dengan jiran sehingga baginda ﷺ menyangka seolah-olah jiran juga layak mendapat harta warisan.

Dari Nabi ﷺ bersabda, “Jibril ‘alaihissalam tak henti-hentinya selalu berwasiat kepadaku untuk berbuat baik kepada tetangga, hingga saya menyangka bahwa seorang tetangga akan mendapatkan warisan (dari tetangganya).” – HR Ahmad

Seni berjiran kini sudah semakin hilang apabila manusia semakin sibuk hanya untuk memenuhi keperluan dan kehendak sendiri. Budaya senyum dan bertegur sapa sesama jiran tetangga semakin hilang. Budaya memberi makanan dan hadiah kepada jiran tetangga semakin hilang. Sensitiviti dan common sense juga semakin hilang. Kita hanya menuntut hak dan lupa memberi hak kepada jiran.

Jika kita mempunyai jiran-jiran yang baik, boleh bertegur sapa, saling beri memberi, saling memahami sensitiviti masing-masing, boleh saling berkerjasama dan bertolak ansur maka bersyukurlah kerana itulah sebahagian daripada kebahagiaan dalam hidup. Doalah agar dijauhkan daripada dapat jiran-jiran yang buruk akhlak dan tiada sensitiviti dalam diri mereka.

Antara adab-adab berjiran:

  • Memberi salam
  • Bertegur sapa, bertanya khabar
  • Nasihat-menasihati
  • Jaga dan fahami sensitiviti jiran
  • Jangan ambil/gunakan hak jiran tanpa izin
  • Tidak menyakiti jiran sama ada dalam perbuatan atau kata-kata
  • Menolong dan bersedekah jika mereka miskin
  • Menutup aibnya
  • Berkongsi (hadiah_ dengan jiran tetangga
  • Memberi makanan kepada jiran
  • Tidak membiarkan jiran dalam kelaparan
  • Ziarah (sebentar) ketika mereka sakit atau berlaku kematian
  • Bantu apabila diminta tolong
  • Tidak buat bising pada waktu malam
  • Tidak membuang sampah merata-rata hingga masuk ke rumah jiran
  • Jika ingin membuat sesuatu yang mungkin menyusahkan jiran, maklumkan terlebih dahulu

Bak kata Ustaz Shamsuri Ahmad (mafhumnya), kalau nak jiran buat elok dekat kita maka kita kena buat elok dekat jiran dulu. Kalau kita tak nak jiran buat tak elok dekat kita, jangan buat tak elok pada jiran kita.

Walaupun begitu, kita juga harus berhati-hati sekiranya ada jiran tetangga yang mungkin suka mengambil kesempatan ke atas orang lain, yang diketahui/pernah menipu dan lain-lain maka kita sebagai orang Islam tidak boleh biarkan diri kita terus diperbodohkan oleh mereka yang berakhlak demikian.

Dari Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu, Nabi sallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

لاَ يُلْدَغُ الْمُؤْمِنُ مِنْ جُحْرٍ وَاحِدٍ مَرَّتَيْنِ

Tidak selayaknya seorang mukmin dipatuk ular dari lubang yang sama sebanyak dua kali.” (HR. Bukhari no. 6133 dan Muslim no. 2998)

“Kalau dulu, nasihat-menasihati ini menjadi amalan dalam masyarakat dan orang suka dirinya dinasihati oleh orang lain. Tapi hari ini, takdak. Orang dah berubah. Kalau orang mari nasihat dia, dia rasa dia tu bodoh sangat sampai nak kena nasihat. Dia tak boleh terima dia manusia dia boleh buat silap dan apabila orang nasihat dia untuk perelokkan diri dia, dia patut terima kasih dekat orang. Dia tak rasa benda tu… (Begitulah) masyarakat hari ini…”

Ustaz Dato’ Hj. Shamsuri Hj. Ahmad

Sama-sama usahalah untuk jadi jiran yang terbaik buat jiran-jiran kita. Belajarlah untuk mempunyai sikap berlapang dada. Jika kita tak mampu memudahkan hidup mereka, jangan pula kita susahkan hidup mereka.

*Sebahagian penulisan ini adalah daripada ulasan video Ustaz Shamsuri dan sebahagiannya olahan saya sendiri.

Jaga Keluarga Kita, Usaha Jauhi Penceraian

Jaga Keluarga Kita, Usaha Jauhi Penceraian

Nasihat Syeikh Yasir Qadhi pentingnya menjaga institusi kekeluargaan; yang mana kerosakan umat Islam disebabkan perpecahan kekeluargaan yang berlaku dari dalam. (bahkan umat Islam juga semakin kuat sekiranya institusi kekeluargaan semakin kukuh).

Suatu ketika dahulu sekitar 70~80an, pengalaman beliau sebagai generasi pertama di USA sebagai migrant, tak pernah (atau jarang) kedengaran kes penceraian yang berlaku dari kalangan umat Islam di sana.

Namun kini, terlalu banyak kes penceraian yang berlaku dalam kalangan umat Islam dan perkara ini sangat mengejutkan kerana penceraian menjadi sebuah fenomena luarbiasa dari sudut jumlah dan kecepatannya.

Ini tidak menafikan bahawa sesetengah ada keadaan, ’emergency exit’ ini diperlukan. Penceraian bukanlah semestinya sesuatu yang buruk. Ia diperlukan dalam keadaan yang betul-betul diperlukan. TAPI bukan semua keadaan, penceraian itu diperlukan dan itu bukanlah satu-satunya jalan keluar.

Apabila suami dan isteri bercerai, mungkin mereka jumpa jalan keluar. Namun siapakah yang paling banyak terkesan jadi mangsa? Sudah pasti anak-anak.

Jalan keluar ini tidak seharusnya menjadi satu bentuk default apabila berlakunya konflik, suami isteri ‘bergaduh’, salah faham dan sebagainya.

Perkataan ‘cerai’ kini seolah-olah menjadi satu normalisasi dalam kalangan masyarakat. Kita sering dengar kes-kes penceraian dalam kalangan orang-orang ternama, golongan artis, influencer dan sebagainya.

Kita perlu kurangkan (atau berhenti) ambil tahu kehidupan para artis, influencer, asatizah selebriti, kawan-kawan, keluarga yang portray kehidupan mereka di media sosial melebihi kadar yang sepatutnya. Ada sebahagian yang terlebih ‘tunjuk bahagia’ hidup berpasangan seolah-olah merekalah pasangan (keluarga) paling beruntung di muka bumi. Tak kurang ada juga yang ‘tunjuk bahagia’ bila sudah cerai dengan bekas suami atau isteri.

Lambakan berita-berita dan perkongsian begini dapat menambah tekanan orang yang membaca dan melihat, bahkan sedikit sebanyak mempengaruhi orang-orang biasa untuk mengikuti jejak langkah tersebut. Dikhuatiri dapat terdetik dalam hati apabila berkonflik, “Orang ni dah cerai, okay jer. Nampak lebih bahagia hidup dia lepas cerai”. Semoga Allah jauhkan.

Syeikh Yasir juga sebut, perlunya suami, isteri, ibu, ayah untuk kembali kepada ‘gender role’ masing-masing dalam sebuah keluarga. Kita perlu tahu dan faham tanggungjawab seorang suami dan isteri. Kini, suami dan isteri zaman moden sudah semakin jauh daripada gender role yang sepatutnya. Suami semakin hilang fungsi sebagai suami, begitu juga isteri yang semakin hilang fungsi sebagai isteri.

Suami perlu faham apa ertinya menjadi seorang suami dan ayah. Begitu juga isteri juga perlu faham apa ertinya menjadi seorang isteri dan ibu.

Selain itu, maksiat yang wujud di media sosial dan di internet juga memberi impak kepada kesucian sesebuah perkahwinan. (Ini berdasarkan perkongsian masalah-masalah peribadi orang-orang yang berjumpa dan dapatkan konsultansi dengan syeikh Yasir.)

Kita perlu didik generasi akan datang berkenaan perkahwinan bahawasanya ia merupakan sebuah komitmen yang besar. Perkahwinan juga adalah mengenai tanggungjawab membesarkan anak-anak. Benar perkahwinan perlu dimudahkan, namun kita juga perlu faham bahawa ia tak bererti kita perlu bermudah-mudah dalam perkahwinan.

Saya perlu sentiasa nasihatkan diri saya terutamanya; bertaqwa kepada Allah. Penceraian bukanlah sesuatu yang boleh diambil ringan. Konflik, salah faham itu normal. Sentiasa usaha laksanakan tanggungjawab dan amanah sebagai suami/isteri sebaik mungkin. Jangan bermudah-mudah guna dengan lafaz talaq. Begitu juga golongan isteri tidak boleh bermudah-mudah bermain dengan lafaz ‘minta cerai’.

Walau badai dan ribut melanda, usaha jaga keluarga kita. Hidup berumahtangga bukan sesuatu yang mudah, ia merupakan satu tanggungjawab yang cukup besar. Pertahankan rumahtangga kita sebaik mungkin hingga ke syurga 💪

Video ni bukanlah mengenai isu penceraian, ada banyak lagi poin-poin lain yang penting. The Challenges of Our Time – Yasir Qadhi

~Tulisan ini hanyalah sebuah refleksi peringatan untuk diri sendiri ketika mendengar video di atas

Sales Leader, Guru Bisnes, Pakar Motivasi Itu Bukan Ustaz!

Sales Leader, Guru Bisnes, Pakar Motivasi Itu Bukan Ustaz!

Sales leader, guru bisnes, pakar motivasi itu bukan ustaz.

Nak belajar ilmu agama, nak belajar cara dekatkan diri kepada Allah, jangan sesekali ambil daripada guru-guru bisnes, leader bisnes, ahli law of attraction, feeling is prayer, pakar motivasi bagai.

Nak belajar ilmu agama, pergi ke majlis ilmu. Belajar dengan mereka yang ahli dalam ilmu agama. Belajar daripada mereka yang betul-betul memahami agama berlandaskan al-Quran, as-Sunnah dan kefahahaman para ulamak.

Kini terlalu banyak syubhat ‘ilmu agama’ yang diajar oleh guru bisnes, sales leader, pakar motivasi dsb yang mana mungkin ada beberapa perkara yang mereka kongsikan itu betul, namun kefahaman mereka belum tentu betul.

Betapa ramai antara mereka yang menafsirkan al-Quran, berkongsi hadis dengan kefahaman yang mengikut hawa nafsu mereka sendiri untuk justifikasi bahawa ajaran mereka adalah betul.

.

Beberapa tahun berada dalam circle bisnes, saya sering baca dan dengar sendiri teguran-teguran asatizah berkenaan kefahaman-kefahaman menyeleweng yang dibawa oleh ‘orang bisnes’ yang mana ia hakikatnya adalah sangat merbahaya.

Kot pusing mana sekalipun, kita akan nampak dalil ayat al-Quran, hadis dan hujah yang dikongsikan oleh ‘orang bisnes’ kebanyakannya hanya fokus kepada kepentingan duniawi semata-mata. Buatlah apa-apa amalan akhirat sekalipun, ‘result’ yang diharapkan hanyalah result kebendaan.

Sebab tu kita akan nampak, ‘berkat’ dan kasih sayang Allah bagi segelintir geng bisnes adalah apabila bila nampak result material. Bila dia buat ini, buat itu dan rezeki dia laju macam air mengalir, itu tanda Allah sayang. Bagaimana pula orang yang diuji dah buat macam-macam tapi tak dapat result, adakah itu tanda Allah benci dia?

Sebab tu juga tak terkejut, perkongsian yang paling laku di kalangan ahli bisnes adalah berkenaan tip-tip murah rezeki! Tak percaya, buatlah satu posting mengenai tip murah rezeki. InsyaAllah akan ada yang share.

.

Berbeza dengan ahli ilmu, fokus perkongsian mereka adalah untuk dapatkan hasil di akhirat kelak. Fokus perkongsian mereka adalah bagaimana nak dapatkan keredhaan Allah dalam kehidupan dunia dan akhirat. Fokus mereka adalah bagaimana nak masuk syurga, dan dijauhkan daripada api neraka di akhirat nanti.

Begitulah kalau kita lihat balik kehidupan Rasulullah s.a.w. dan para sahabat. Memang ada sahabat yang kaya dan antara yang dapat jaminan syurga juga para sahabat yang kaya. Namun ramai juga antara mereka yang hidup mereka miskin, tak berharta, pakaian pun tak cukup kain, makan harian tak cukup. Tapi adakah itu tanda Allah tak sayang Nabi dan para sahabat sebab mereka miskin, ‘tak ada result (materialistik)’?

Itulah sebabnya, sangat penting untuk kita jika benar2 nak belajar agama untuk belajar dari ahli ilmu, belajar dari ustaz/ustazah yang mahir dalam ilmunya. Elaklah bergantung dengan ilmu agama daripada ahli bisnes, sales leader, pakar motivasi dsb. Pastikan ada due diligence, apa-apa yang kita dengar berkenaan ilmu agama, sifat Allah, rezeki dsb daripada mereka, always tanya ustaz sama ada betul atau tak kefahaman tersebut. Kalau salah, tinggalkan.

وَمَآ أَرْسَلْنَا قَبْلَكَ إِلَّا رِجَالًۭا نُّوحِىٓ إِلَيْهِمْ ۖ فَسْـَٔلُوٓا۟ أَهْلَ ٱلذِّكْرِ إِن كُنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ
Kami tiada mengutus rasul-rasul sebelum kamu (Muhammad), melainkan beberapa orang-laki-laki yang Kami beri wahyu kepada mereka, maka tanyakanlah olehmu kepada orang-orang yang berilmu, jika kamu tiada mengetahui. (Surah al-Anbiyaa’ – 7)

Riyadhus Salihin – Memenuhi Hajat Orang Lain…

Riyadhus Salihin – Memenuhi Hajat Orang Lain…

Setiap insan pasti mempunyai hajat keperluan, namun ada masanya tidak tercapai atas sebab tertentu.

Hakikatnya, bukan semua orang dikurniakan dengan kecukupan dan terbeban dengan pelbagai masalah yang ada kalanya seolah tiada jalan keluar pada masa itu.

Namun Rasulullah ﷺ mengajar kita untuk agar kita mempunyai jiwa yang suka membantu dan usaha untuk penuhi keperluan orang lain.

Dalam kuliah Riyadhus Solihin hari ini Dr. Ibrahim Nuhu berkongsi syarahan hadis berkenaan bab ‘Memenuhi Hajat Kaum Muslimin’, antaranya:

Dari Ibnu ‘Umar, Nabi sallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

وَمَنْ كَانَ فِى حَاجَةِ أَخِيهِ كَانَ اللَّهُ فِى حَاجَتِهِ

“Siapa yang biasa memenuhi hajat saudaranya, maka Allah akan sentiasa menolongnya dalam hajatnya.” (HR. Bukhari no. 6951 dan Muslim no. 2580).

Bagaimana kita berinteraksi dengan (hajat) saudara se-Islam kita, begitulah Allah ﷻ akan berinteraksi dengan (hajat) keperluan kita.

Lebih banyak kita menghulurkan tangan untuk membantu, lebih banyak yang Allah ﷻ akan bantu dan permudahkan urusan hidup kita.

Dan kita tidak akan melalui sesebuah kesusahan dalam hidup kita melainkan Allah ﷻ akan akan tunjukkan kita jalan keluar.

__

Bahkan bagi kita yang membantu juga Allah ﷻ menjanjikan kita kemudahan di hari akhirat kelak.

Dan bagi setiap Mukmin, itulah harapan terbesar kita agar kita diselamatkan daripada ujian yang lebih dahsyat pada hari tersebut.

Siapa yang boleh ‘gerenti’ pada hari akhirat kita akan dihisab dengan hisab yang ringan?

Pada hari tersebut, para Nabi dan Rasul yang maksum dijanjikan syurga pun dalam keadaan yang sangat takut akan kemurkaan Allah. Apatah lagi kita?

Maka kita berharap agar usaha kita tersebut kesusahan, keperitan kita akan diringankan dan dimudahkan. Dan menjadi modal kita untuk ke syurga kelak.

Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:

مَنْ نَفَّسَ عَنْ مُؤْمِنِ كُرْبَةً مِنْ كُرَبِ الدُّنْيَا نَفَّسَ اللهُ عَنْهُ كُرْبَةً مِنْ كُرَبِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ

“Barangsiapa menghilangkan satu kesulitan seorang Mukmin dari kesulitan-kesulitan dunia, maka Allah akan menghilangkan kesulitan darinya dari kesulitan-kesulitan di hari Kiamat.” (HR Muslim)

Benarlah bagi tangan yang memberi, tiada apa yang ‘hilang’ daripada kita melainkan Allah ﷻ akan kurniakan kemudahan dan keuntungan kepada kita dunia dan akhirat.

Sikap suka bantu urusan orang lain juga akan jauhkan diri kita dari sifat pentingkan diri sendiri. Dan perasan tak, mereka yang ringan tulang dan suka membantu inilah yany biasanya lebih mudah disenangi.

Semoga Allah kurniakan kita dengan hati yang lembut, ringan tulang untuk membantu orang lain.

~ Nota kuliah Riadussolihin,
29 Oktober 2019,
Masjid SHAS, UIAM.

Riyadhus Salihin – Menutup Aib Muslim Yang Lain

Riyadhus Salihin – Menutup Aib Muslim Yang Lain

Semasa kuliah Riyadhus Salihin semalam, masuk bab ‘Menutup Aib Kaum Muslimin dan Larangan Menyiarkan Tanpa Alasan Yang Mendesak’.

Dalam mensyarahkan hadis-hadis dalam bab ini, Dr. Ibrahim Nuhu sebut berkenaan dosa-dosa mahupun aib saudara se-Islam kita tidak perlu dihebahkan, tak perlu dikongsikan kepada sesiapa pun.

Pengecualian hanya sekiranya ada keperluan yang mendesak menyebabkan aib seseorang itu perlu dibongkarkan untuk kemaslahatan umum.

Termasuk larangan untuk menyebarkan aib seseorang muslimin juga adalah untuk rahsiakan dosa-dosa PERIBADI yang pernah kita lakukan suatu ketika dahulu.

Sekiranya ada dosa, ada aib yang pernah kita buat dan tiada siapa yang tahu. Itu adalah kerana Allah telah selamatkan kita daripada aib tersebut.

Maka simpanlah ‘rahsia’ itu hanya antara kita dengan Allah. Jangan heboh, jangan kongsi, jangan buat public announcement berkenaan dosa tersebut.

Yang penting, wajib bertaubat daripada dosa yang telah dilakukan tersebut dan tidak mengulanginya lagi. Tanpa taubat yang sebenar, dikhuatiri penghujung hidup (kematian) kita akan berakhir hina dengan dosa yang kita lakukan tersebut, walaupun sebelumnya dosa tersebut tidak pernah diketahui oleh sesiapa sekalipun.

__

Dalam dunia moden sekarang, penyebaran aib, bercerita mengenai aib dan dosa seseorang, buat dosa secara terang-terangan semakin berleluasa dan ia seolah-olah perkara normal dalam kehidupan kita hari ini.

Hanya dengan mengikuti sunnah baginda Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam, maka akhlaq kita akan terpelihara.

Moga Allah lindung lidah kita daripada menyebut dan menyebarkan dosa diri sendiri dan orang lain tanpa sebab.

#SelfReminder

Kehidupan Bukan Sekadar Kerja dan Bisnes Sahaja…

Kehidupan Bukan Sekadar Kerja dan Bisnes Sahaja…

Satu perkara yang perlu aku sebagai seorang berkerjaya dalam jualan ingatkan diri sendiri.

Kehidupan kita bukanlah berputar hanya sekitar bisnes, bisnes dan bisnes, duit, duit dan duit.

Hidup yang hanya berputar kepada bisnes dan duit adalah hakikatnya kehidupan yang kosong.

Selain bisnes, ada juga sisi kehidupan yang perlu ada dalam diri agar hati kita terus terisi dengan kebaikan dan kelembutan.

Pentingnya agar kita mencari keseimbangan dalam kehidupan.

Agar ia memenuhi segala keperluan selain makan minum dan kemewahan, seperti sisi menuntut ilmu, amalan agama, keluarga, kemanusiaan dan sebagainya.

Seperti sebuah hadith yang dinukilkan di FB saya semalam bahawa Nabi sebut,

عِشْ مَا شِئْتَ فَإِنَّكَ مَيِّتٌ،
Hiduplah sesukamu, kerana sesungguhnya kamu akan mati.

Hakikatnya dalam kehidupan ini sedikit demi sedikit kita akan semakin hampir dengan kematian.

Pertemuan kita dengan Allah itu adalah haq, catitan malaikat terhadap amalan dan setiap inci gerak geri kita adalah haq, hisab Allah adalah haq.

Kerana itu sambungan hadith tersebut juga menyebut

وَاعْمَلْ مَا شِئْتَ فَإِنَّكَ مَجْزِيٌّ بِهِ،
Dan buatlah apa sahaja yang kamu mahu, namun engkau akan diberi balasan kerananya.

Hidup kita tidak lain dan tidak bukan hanya akan dibalas mengikut amalan kita.

Pengakhiran hidup kita bahagia atau celaka di akhirat kelak bergantung pada hati DAN amalan kita.

Perlu kita ingat bahawa amalan, perbuatan kita adalah cerminan hati kita.

Hanya mengaku beriman tanpa beramal, tanpa menghiraukan betul dan salah, haram dan haram adalah pengakuan yang tiada nilainya.

Disebalik kehidupan dan kesenangan yang kita cari, ingatkan diri kita untuk usaha pastikan ia mencapai redha Allah kerana redha Allah adalah segalanya.

__

Gambar 2018 di Sabah

error: Content is protected !!