Select Page

Saya baru lepas hadir ke sebuah seminar marketing yang bertajuk Millionaire Marketing Mastery yang dikendalikan oleh Richworks pada awal April yang lepas. Program ni sangat menarik, terlalu banyak idea dan strategi baru yang saya pelajari dalam seminar ni (sampai tak tahu nak buat yang mana satu). Dalam sharing kali ni, saya nak kongsikan satu ilmu yang simple tapi powerful saya perolehi daripada seminar tersebut.

Asas Marketing Adalah Buat Orang Nampak

Ini adalah kunci utama yang perlu difahami oleh setiap pendiri bisnes. Dalam era internet yang ada terlalu banyak persaingan  dan terlalu banyak iklan dalam media sosial sekarang, bagaimana caranya untuk kita nak bagi orang nampak kita?

Masa saya first time dengar benda ni, semua kekeliruan dan keserabutan saya pasal marketing jadi makin jelas. Terlalu banyak buku dan video yang kita tengok buat kita jadi makin pening, tapi bila kita faham asas ni semuanya jadi sangat clear. Simple sangat sebab marketing ni asas utamanya adalah buat orang nampak kita!

Ini antara persoalan yang kita perlu fikirkan:

  1. Adakah orang nampak kita (atau iklan kita)?
  2. Bagaimana kita nak bagi orang nampak kita (dalam pasaran yang tepu sekarang)?
  3. Bagaimana caranya kita nak grab attention orang untuk nampak kita?
  4. Bila semua orang buat cara atau strategi yang sama, apa pula yang kita kena buat supaya kita stand out from the crowd?

Maka sekarang kita kena fikir macam mana kita nak bagi orang nampak kita. Tapi bila orang dah nampak kita, orang lain akan ramai cuba ikut apa yang kita buat dan ini membuatkan kita dan iklan kita kembali tenggelam sebab semua orang buat benda yang sama.

So, sebab tu langkah ke-4 di atas tadi sangat penting untuk kita betul-betul fikirkan dan cari cara bagaimana nak kembali jadi relevan.

3 strategi marketing ini penting untuk kita buat untuk terus kekal relevan.

  1. Consistency – Bagaimana tahap consistency kita? Ramai orang boleh tiru teknik yang kita buat, tapi tak ramai yang konsisten. Maka kalau kita kekal konsisten, maka kita akan jadi lebih relevan berbanding pesaing kita.
  2. Frequency – Berapa kerap kita buat iklan kita appear depan mata orang?
  3. Speed – Berapa cepat kita masuk dalam kepala audiens kita. Langkah ni kita kena fikir cepat dan kita kena lebih advance daripada orang lain. Antara cara kita nak wujud dalam fikiran audiens kita adalah dengan memberi mereka guidance kepada mereka. Selalu bimbing audiens kita supaya mereka ingat kita. Di situ wujud timbal balas (reciprocity)  seperti yang selalu disebut oleh Robert Cialdini.

Marketing mentality yang kita perlu ada: “If people is doing better than us, we must do something much better than them

Share This
error: Content is protected !!