Select Page

Daripada awal perkahwinan, kami dah tetapkan satu perkara.

Bab duit, wajib rekod. Walaupun sesama suami isteri.

Duit wife, duit dia lah.

So masa awal kahwin dulu memang banyak kali juga pinjam duit daripada wife aku. Sebab masa tu takde duit sangat.

Especially bila dah tinggal kat rumah sendiri lagi terpaksa pinjam.

Bila dah ada duit, bayar. Tak banyak, sikit.

Yang penting usaha untuk bayar juga.

_

Sebagai peminjam, aku wajibkan diri aku untuk REKOD segala duit yang aku pinjam supaya aku boleh bayar balik.

Sebab kalau tak rekod, pasti ada risiko untuk kita terlepas pandang duit yang kita pinjam tu.

Atau buat bodoh dengan hutang kita tu hingga akhirknya kita yang ‘terlupa’, tapi boleh jadi dia teringat-ingat. Tapi tak minta jer.

Dan mungkin untuk sebahagian orang, hutang suami kepada isteri ni boleh bagi kesan kepada hubungan sesama pasangan. Lebih-lebih bila suami makin tak bertanggungjawab dan isteri pula rasa seolah-oleh dipergunakan oleh suaminya.

Takut juga. Sebab anytime kita boleh mati. Dan taknaklah mati dalam keadaan menzalimi keluarga sendiri dengan tak bayar hutang walaupun mampu.

Teringat hadis Nabi taknak solatkan orang yang meninggal dunia dalam keadaan yang masih berhutang.

Hutang-hutang ni memang sentiasa buat aku rasa resah walaupun pinjam dengan wife sendiri jer.

Terkadang kalau gi kedai makan kalau cashier kata “50 puluh sen tu bayar nanti. Xde duit pecah” pun dah buat aku teringat-ingat.

Berkira bab hutang ni tak menafikan kemurahan hati wife aku belanja benda-benda lain dll. Hoho.

So mungkin sikap tak bertangguh lama bayar hutang ni lah juga Allah banyak permudahkan urusan hidup, dan buat rasa lebih bertanggungjawab kepada diri sendiri dan orang lainย 

error: Content is protected !!
%d bloggers like this: