Select Page
Lelaki Misteri Dari Mesir

Lelaki Misteri Dari Mesir

LELAKI MISTERI DARI MESIR (Yang sedang berjalan menuju masjid, kopiah putih)
 
Kali pertama aku jejakkan kaki ke Masjidil Haram adalah pada bulan Ogos 2017 untuk tunaikan ibadah Haji.
 
Sebelum-sebelum tu memang tak pernah jejak kaki ke sana, paling kuat pun tengok video kat YouTube jer.
 
Dulu-dulu memang niat kuat nak pergi, tapi tak ada duit.
 
Pada hari kedua tiba di sana (seingat aku), masa tu aku baru je lepas buat Tawaf sunat dan berehat sebentar di ground level masjid tersebut – sama level Ka’bah.
 
Awal-awal bulan 8 tu, karpet masjid masih penuh lagi di sekitar masjid. (Dah masuk musim Haji, karpet dah tak ada lagi.)
 
Sambil-sambil duduk atas karpet hijau yang empuk tu untuk rehat, aku bawa sekali kurma dan air zam-zam.
 
Perasaan pada masa tu, fuh masyAllah. Pengalaman awal yang cukup manis.
 
Kemudian seorang Arab datang pada aku tegur aku, dia bagi salam.
 
Dia tanya aku dari mana. Aku cakap aku dari Malaysia.
 
Aku tanya balik dia dari mana?
 
Katanya dia dari Mesir.
 
Nasib la masa kat UIA dulu 2 sem kena belajar Bahasa Arab asas – memang asas sangat.
 
Masa tu aku try cari keyword apa dia sebut jer.
 
Sambil berborak, aku ambil air zamzam yang diletakkan atas lantai dan minum.
 
Dia tegur aku, mafhumnya: “Saudaraku, kau tak puasa hari ini?”
 
Aku jawab, “La…”
 
Katanya lagi (mafhum): “Saudara, sekarang kau datang jauh-jauh dari Malaysia. Kau datang ke sini dengan untuk tunaikan Haji beribadah kerana Allah, untuk meraih sebanyak mungkin pahala. Hari ini pula hari Isnin, hari yang disunnahkan untuk berpuasa. Kenapa kau tak berpuasa?”
 
Aku masa tu memang dah rasa tersentap. Sungguh.
 
Ye lah kan, aku rasa aku datang ke Mekah ni dalam keadaan musafir.
 
Takkan nak puasa. Penat kot.
 
Tapi betul katanya, aku datang jauh-jauh dari Malaysia. Patut ibadah lah sungguh-sungguh.
 
Masa tu aku memang tak terjawab, sebab tak pandai nak jawab. Bahasa Arab kot.
 
Tak lama lepas tu, dia pergi dalam senyuman.
 
Aku masih ingat wajahnya dan namanya, Mahmud.
 
Beberapa hari seterusnya aku pergi ke Masjidil Haram lagi aku masih terserempak dengannya beberapa kali di ruang yang sama.
 
Bila terserempak memang nampak beliau tersenyum sahaja.
 
.
 
Disember 2018, aku pergi lagi ke sana untuk tunaikan ibadah Umrah.
 
Demi Allah, sesiapa yang pernah ke sana pasti sentiasa merindui Tanah Haram, Mekah dan Madinah.
 
Maka tahun lepas aku decide untuk pergi Umrah.
 
Beberapa hari pertama di Madinah, aku banyak lepak di area Masjid sahaja.
 
Dulu masa aku pergi Haji, banyak masa aku pergi ke perkuburan Baqi’ selepas waktu solat, sebab akan ada pengebumian jenazah setiap kali lepas solat.
 
Peluang besar di sana sebab Nabi sebut siapa yang solat jenazah akan dapat pahala sebesar 1 Qirat, dan siapa yang mengiringi jenazah akan dapat pahala sebesar 1 Qirat. (1 Qirat sebesar gunung Uhud)
 
Antara sebabnya adalah hotel aku tak jauh dari Baqi’.
 
Tapi kali ni, hotel aku terletak di belakang Masjid Nabawi ke arah kanan sikit.
 
Kiranya memang jauh lah kalau nak pergi ke perkuburan Baqi’ daripada hotel aku.
 
Aku rasa sebab aku sendiri yang malas, so jarang la pergi ke perkuburan Baqi’ lepas solat.
 
Sebab lain juga adalah sebab ada mak dan ayah aku sekali ikut pergi umrah, so banyak masa bersama dengan mereka.
 
Aku teringat hari-hari terakhir sebelum aku berangkat ke Mekah.
 
Masa tu aku dah insaf (hoho) sebab dah nak pergi Mekah, so aku gunakan sedikit masa untuk ziarah juga perkuburan Baqi’ lepas waktu solat.
 
.
 
Ditaqdirkan ada satu malam selepas solat Maghrib aku singgah ke perkuburan Baqi’ untuk ikut jenazah.
 
Lepas pengebumian aku kembali semula ke masjid.
 
Aku pergi ke tempat Wudhu untuk berwudhu dan cuci sikit tangan dan kaki sebab berdebu – tanah perkuburan di sana berbeza dari Malaysia.
 
Sambil selesaikan semua tu, aku tengok kanan.
 
Nampak seorang lelaki ni.
 
Macam kenal.
 
Aku bagi salam, tanya dia.
 
“Nama kau Mahmud kan? Dari Mesir?”
 
Jawabnya, “Ya aku Mahmud dari Mesir”
 
Aku tanya dia, kau ingat tak aku?
 
Tahun 2017 lalu kau pernah tegur aku kat Masjidil Haram?
 
“Oh ya ya, aku ingat”
 
Masa tu aku rasa gembira sungguh.
 
Aku tanya, “Kau buat apa kat sini?”
 
Jawabnya, “Aku menetap di Madinah, kerja di sini”
 
Oooh, begitu rupanya.
 
Lepas perjumpaan sekejap tu, kami berpisah.
 
Dia doakan agar aku dapat ziarah untuk Umrah/Haji berkali-kali lagi selepas ini.
 
Aku aminkan sahaja.
 
.
 
Ya pada aku, ia merupakan perjumpaan yang sungguh misteri.
 
Dalam jutaan umat manusia yang ada di sana, Allah taqdirkan aku berjumpa dengan beliau lagi.
 
Ya. Jumpa beliau lagi.
 
Teringat tegurannya, baru aku sedar bahawa ‘standard’ ibadah kita dengan orang-orang soleh ini sangat jauh sekali.
 
Rasa tenang sungguh jumpa orang sebegini.
 
.
 
Aku teringat balik, rasa beruntung sangat sebab aku diberi peluang untuk sambung Degree di UIA pada tahun 2010 yang lalu.
 
Di sini aku direzekikan jumpa dengan sahabat-sahabat yang jauh lebih baik dari aku dari sudut hati dan amalan.
 
Bilamana kita berjumpa dengan orang soleh, berkawanlah dengan mereka, berdampinglah dengan mereka.
 
Sungguh jika kita ada sahabat-sahabat yang ikhlas dan dekat dengan Allah, hidup kita pasti akan lebih bahagia, hati kita pasti akan terasa lebih tenang.
 
Mereka akan tetap bersama dengan kita dalam susah mahupun senang.
 
Cukuplah aku berdamping dengan mereka agar sentiasa berada dalam ‘circle’ yang baik, supaya teruk-teruk aku pun tapi janganlah lagha sangat. Huhu.
 
.
 
Kawan-kawan.
 
Manusia yang berkawan dengan kita semata-mata kerana dunia, mereka pasti akan pergi tinggalkan kita apabila kita tiada semua itu.
 
Manusia yang bersahabat dengan kita kerana Allah, mereka pasti akan bersama kita walaupun kita dalam senang mahupun susah.
 
Begitulah.
 
.
 
Wan Ahmad Fadhil,
Nak Jadi Baik. Sentiasa Rindukan Haramain.
Al-Quran Madinah Original / Asli Percuma? Di Mana?

Al-Quran Madinah Original / Asli Percuma? Di Mana?

Mushaf al-Qur’an Madinah cetakan Kompleks Raja Fahd (semakan nama diperlukan):
Inilah mushaf berkulit hijau gelap yg digunakan secara meluas dan menjadi pilihan kebanyakkan jemaah di Masjidilharam dan Masjid Nabawi, disamping mushaf berkulit biru gelap (khat arab yg tebal, setahu hamba yg daif ni dipanggil Qur’an Majid, mohon perbetulkan sekiranya salah) yg dilihat menjadi pilihan bagi jemaah-jemaah dari benua India, Pakistan, Bangladesh dan yg sewaktu dengannya. Mushaf yg ada pada hamba ini bukan yg dapat secara percuma, bahkan dibeli di Abraj al-Bayt (Kompleks Beli Belah Menara Jam Mekah).

Cuma ingin dikongsikan, mushaf ini boleh diperolehi secara percuma di lokasi-lokasi khas sekitar dua masjid ini. Bukan senaskah, bahkan boleh dapat sehingga 20 naskah (banyak tu), DENGAN SYARAT: untuk diwakafkan di masjid di tanahair masing-masing, bukan untuk kegunaan peribadi.

Jika di Masjidilharam, agihan dibuat setiap hari (waktunya lupa jam berapa, yg pastinya sebelah pagi sekitar jam 8 pagi) di bilik sebelah luar bangunan berhampiran Bukit Marwah (berdekatan bilik cas skuter tawaf). Mungkin ada lagi lokasi-lokasi lain, itu di luar pemerhatian & pengetahuan hamba. Perlu beratur, boleh jadi barisan panjang atau pendek, ikut rezeki masing-masing.

Al-Quran Madinah (Original)

Jika di Masjid Nabawi, agihan juga dibuat setiap hari seawal jam 8 pagi (meskipun di skrin LCD masjid nyatakan jam 10 pagi) di pintu nombor 18 bilik kecil sebelah dalam masjid. Jemaah yg beratur akan diminta oleh pegawai masjid utk menunjukkan tag haji masing-masing dan bersedia utk ditebuk dengan penebuk lubang sebagai bukti pernah mengambil sumbangan mushaf wakaf. Jemaah nusantara akan ditanya soalan ‘masjid/rumah?’ sebagai ingatan kesemua mushaf yg diterima bukan utk kegunaan peribadi. Jika tersilap jawab ‘rumah’, maka bersedialah utk diberi syarahan oleh pegawai tersebut 🙂 ..Jika dapat giliran awal, jemaah akan memikul keluar sebiji kotak berwarna putih yg terdapat di dalamnya 20 mushaf al-Qur’an Madinah. Jika giliran belakang, jemaah hanya akan mendapat seikat al-Qur’an yg bercampur sama ada mushaf Madinah hijau gelap atau biru gelap atau mushaf yg tak diketahui edisi mana. Jadi terimalah seadanya atau serahkan pada jemaah negara lain yg benar2 memerlukan mushaf tersebut utk dimanfaatkan, khususnya mushaf biru gelap yg mungkin kurang digunakan misalnya di Malaysia.

Al-Quran Madinah (Original)

NOTA:
Bagi wakaf mushaf al-Qur’an Madinah di Masjidilharam, hamba kurang pasti mana satukah kaedah yg paling berkesan. Ada yg mengingatkan supaya tidak beli sendiri dan letak sendiri di rak2 al-Qur’an dalam Masjidilharam kerana dikhuatiri silap naskah dan bakal dikeluarkan oleh petugas2 masjid. Ada yg wakilkan kepada pegawai TH, ada yang wakilkan pada ustaz-ustaz mutawif tempatan yg berkhidmat dengan TH. Semuanya dengan harapan supaya mushaf tersebut kekal berada dalam rak-rak dalam masjid dan dimanfaatkan oleh jemaah yg hadir agar menjadi amal jariah yg berkekalan, ditambah pula pahala 100,000 kali ganda yg dijanjikan. Moga2 Allah menerima niat ikhlas setiap jemaah yg mengeluarkan belanja utk wakaf al-Qur’an, sama ada utk diri sendiri ataupun kiriman sahabat handai di tanahair.

Al-Quran Madinah (Original)

Bagi wakaf mushaf al-Qur’an Madinah di Masjid Nabawi, hamba kira perkongsian Tn Hj Mohd Khairul Muhamed (jazahullah khairan) ini sudah amat memadai:

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10156134495297585&id=591812584

Kredit 1 (Penulis): https://www.facebook.com/ridzuan.zukifly

Kredit 2 (Gambar): https://www.facebook.com/khairul.mohd.33/posts/10156134495297585/

21 Tips Persiapan Umrah | Persediaan Mental & Spiritual Sebelum Umrah

21 Tips Persiapan Umrah | Persediaan Mental & Spiritual Sebelum Umrah

21 Persiapan Dan Persediaan Awal Mental Dan Spiritual Sebelum Pergi Menunaikan Ibadah Umrah Ke Tanah Suci.

بِسۡـــــــــمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡـمَـٰنِ ٱلرَّحِـــــــيمِ

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ

Banyak yang perlu disedia dan dilakukan sebelum berangkat menunaikan ibadah Umrah. Persiapan awal mental dan rohani terutamanya mesti dititikberatkan supaya pemergian ke tanah suci benar-benar dapat menyucikan jiwa dan menguatkan akidah.

Dalam usaha meraih Umrah Mabrur, maka para bakal umrah diharapkan dapat melakukan kematangan sikap, ikhlas, sabar, saling membantu dan amalan beragama. Hendaklah difahami betul-betul segala perkara yang berkaitan dengan pelaksanaan ibadah umrah mahupun persiapan rohani dan jasmani (spiritual dan fizikal).

 

Persiapan Awal Mental Dan Spiritual

Membersihkan dan mensucikan diri secara rohani atau spiritual boleh dilakukan dengan cara seperti bertaubat dan memohon ampun kepada Allah سبحانه وتعال, memperbaiki kekhusyukan solat, mengeluarkan zakat dan mohon kemaafan orang lain. Iaitu memperbaiki hubungan dengan Allah سبحانه وتعال dan antara sesama manusia sebagaimana huraian ringkas di bawah ini:

 

1. Syahadah

Perbetulkan iktikad dalam memaknakan syahadah. Biar setiap urat dan saraf kita benar-benar merasai getarannya apabila melafazkan kalimah ‘lailahaillallah muhammadur rasulullah’ kerana Syahadah itu janji hati kepada Allah سبحانه وتعال.

Allah Azza wa Jalla berfirman:

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ يَرْتَابُوا وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ۚ أُولَٰئِكَ هُمُ الصَّادِقُونَ

“Sesungguhnya orang-orang yang beriman kepada Allah dan Rasul-Nya kemudian mereka tidak ragu dan berjuang di jalan Allah dengan harta dan dirinya, merekalah orang-orang yang benar.”(Surah Al-Hujuraat: Ayat 15)

 

2. Ikhlas Niat

Dalam menunaikan tuntutan Allah سبحانه وتعال untuk mengerjakan Umrah yang ke atas diri seseorang muslim, perlulah dibersihkan hati dari segala cacat cela dengan berniat ikhlas kerana Allah سبحانه وتعال. Jadi niat ini semestinya diselidiki selalu dan diperbetulkan supaya jangan terpesong.

Niat sebenarnya pergi menunaikan ibadah Umrah hanya melaksanakan perintah Allah سبحانه وتعال dan mengharapkan keredhaanNya semata-mata. Dengan itu haruslah ditanamkan semangat dengan perasaaan tulus dan ikhlas serta belajar bebaskan diri dari segala tekanan duniawi yang akan memberatkan fikiran sepanjang pelaksanaan Umrah.

Dari Amirul mu’minin Umar bin Al-Khotthob rodiallahu’anhu, ia berkata, “Aku mendengar Rasulullah ﷺ bersabda,“Sesungguhnya amalan-amalan itu berdasarkan niatnya dan sesungguhnya bagi setiap orang apa yang ia niatkan, maka sesiapa yang berhijrah kepada Allah dan RasulNya maka hijrahnya adalah kepada Allah dan RasulNya, dan sesiapa yang hijrahnya kerana untuk menggapai dunia atau wanita yang hendak dinikahinya maka hijrahnya kepada apa yang dihijrahi.”(Hadis Riwayat Al-Bukhari r.a.)

 

3. Tingkatkan Amalan

Jika sebelum ini amat jarang atau belum pernah melakukan amalan-amalan seperti berzikir, membaca Al-Quran, qiamullai, bertafakkur, bersedekah (wang, harta, tenaga, lisan) dan sebagainya. Maka perlulah dipertingkatkan semua amalan tersebut dengan harapan dapat melakukannya dengan mudah di tanah suci kelak. Jika ketika di Makkah dan di Madinah baru hendak lakukan, maka akan menjadi suatu bebanan dan keterpaksaan yang akhirnya memaksa diri melakukannya juga.

Amalan yang dilakukan kerana terpaksa, apabila balik ke tanah air, sukar untuk diteruskan. Maka tiadalah penambahbaikan yang berlaku. Oleh yang demikian latihlah diri sebelum berangkat ke tanah suci kerana latihan ini memerlukan kecekalan dan masa yang panjang.

 

4. Muhasabah Diri

Dekatkan diri kita kepada Allah سبحانه وتعال seperti perbanyakkan istighfar dan sentiasa melakukan Qiamullai seperti melakukan solat-solat sunat seperti Solat Sunat Tahajud, Taubat dan Hajatuntuk membantu kita bermunajat kepada Allah سبحانه وتعالى .

Mengetahui sikap negatif dan pupuklah diri dengan sifat-sifat yang terpuji dan berusaha membuang sifat-sifat yang buruk dan tercela.

 

5. Taubat Nasuha

Bertaubat atas kesemua dosa dan kelalaian kita terhadap suruhan Allah سبحانه وتعال serta meninggalkan segala yang makruh dan perbuatan-perbuatan mungkar. Bersihkan diri dari segala dosa dan perbuatan lampau yang telah banyak kita lakukan dengan melakukan Solat Taubat dan memohon keampunan kepada Allah سبحانه وتعالى.

Jika seseorang itu bertaubat daripada dosa kepada Allah سبحانه وتعال, maka hendaklah memenuhi syarat-syarat Taubat Nasuha :

Menyesal atas segala perbuatan dosa.Segera meninggalkan perbuatan dosa tersebut.Berazam tidak akan melakukan lagi dosa-dosa itu.Jika berdosa kepada sesama insan, maka hendaklah memohon maaf dari orang tersebut dan jika dia mengambil hak seseorang, maka hendaklah dia memulangkan hak mereka itu.

 

6. Perbaiki Kualiti Solat

Jika tahap solat kita masih sama seperti ketika belajar di sekolah dahulu, kita perlulah memperbaiki dan meningkatkan kualiti solat terutama mutu bacaan dan tajwid agar lebih khusyuk dan betul.

Rasulullah ﷺ bersabda: “Bersolatlah kamu sebagaimana kamu melihat aku bersolat.”

Memperbanyakkan solat sunat adalah antara langkah memperbaiki kualiti dan menambah kekhusyukan solat fardhu kita. Dalam solat juga terdapat zikir dan doa yang kita pohonkan, maka berdoalah dengan khusyuk dan yakin, bukan dengan sambil lewa.

 

7. Banyakkan Berpuasa

Puasa dapat menundukkan nafsu dan menjadi perisai nafsu manusia, maka perbaikilah kualiti puasa fardhu kita dan banyakkanlah berlatih dan melakukan puasa sunat. Sekiranya ada puasa yang belum diqadha atau dikeluarkan fidyahnya, tunaikanlah semampu mungkin. Begitu juga dengan puasa nazar yang belum ditunai, maka laksanakanlah secepat mungkin.

 

8. Belajar Bersabar

Sifat sabar amat diperlukan dalam melaksanakan ibadah umrah. Sikap ini bahkan mulai diuji sebaik seseorang memutuskan untuk berangkat ke tanah suci. Semua urusan memerlukan kesabaran, baik pemeriksaan kesihatan, pendaftaran, mengikuti kursus umrah dan sebagainya.

Di tanah suci sendiri, ketika berkumpulnya jutaan jemaah dengan pelbagai ragam, tabiat dan kebiasaan yang berbeza dan akan ada saja perilaku yang boleh menimbulkan kemarahan jemaah.  Bersabarlah demi ketaatan kita kepada Allah سبحانه وتعال.

 

9. Kawal Perasaan

Kesabaran juga berbentuk hubungan kita dengan suami atau isteri atau anak atau sahabat kita sendiri. Ada kalanya pertengkaran antara suami atau isteri dan sebagainya akan sering berlaku apabila tidak dikawal dengan rasa sabar dan syukur.

Adakalanya di tanah suci, hati kita terdetik berkenaan sesuatu, ia akan berlaku tanpa disedari, maka belajarlah sejak di tanah air lagi agar mengawal perasaan, sentiasa berfikiran positif dan bersifat husnuzzon.

Jauhilah sikap suka mengkritik segala perkara atau sering merungut akan sesuatu yang berlaku. Anggaplah ia sebagai ujian dari Allah سبحانه وتعال yang mahu melihat akan tahap amarah dan kesabaran kita.

 

10. Jihad Kasih Sayang

Bagi seorang wanita menunaikan ibadah umrah menuntut pengorbanan tinggi kerana fitrah mereka yang dianugerahi sifat pengasih dan sensitif dengan jarak perpisahan terutama terhadap anak dan keluarga. Pengorbanan besar terpaksa dilakukan demi mendekatkan diri kepada Allah سبحانه وتعال.

Rasulullah ﷺ bersabda: “Jihad orang tua, kanak-kanak, orang lemah dan orang perempuan ialah haji dan umrah.” (Hadis Riwayat Muslim r.a.).

Oleh itu, wanita Islam hendaklah berusaha dan berikhtiar bersungguh-sungguh untuk menunaikan haji. Cita-cita untuk menunaikan ibadah umrah mestilah dekat di hati kita.

 

11. Tolong-Menolong

Kerap berlaku suatu keadaan kita diminta untuk memberikan pertolongan kepada orang lain yang memang perlu dibantu khususnya bagi mereka yang selalu uzur. Lakukan bantuan dengan segera. Jangan ragu-ragu kerana dengan pertolongan yang diberikan, maka nescaya Allah سبحانه وتعال akan membalasnya dengan membantu anda. Percayalah bahawa orang-orang yang banyak membantu orang lain dengan ikhlas, segala urusannya akan menjadi mudah dan lancar, dan ajaibnya dia akan terhindar dari pelbagai kesukaran. Yang penting niat menolong dengan ikhlas, tanpa menghﷺ bersabda: “Sesiapa yang ada sebarang kesalahan dengan saudaranya maka hendaklah diselesaikan sekarang, kerana sesungguhnya di sana (di akhirat) tiada lagi wang ringgit untuk dibuat bayaran, (yang ada hanyalah) diambil hasanah (kebaikan) yang ada padanya, kalau dia tidak mempunyai kebaikan, diambil keburukan orang itu lalu diletakkan ke atasnya.” (Hadis Riwayat Bukhari r.a.).

 

16. Keredhaan Ibu Bapa & Suami

Berusaha untuk mendapatkan keredhaan ibu bapa dan suami, walaupun tidak sewajarnya ibu bapa atau suami melarang anak/isterinya daripada ibadat umrah yang sunat.

Rasulullah ﷺ bersabda: “Keredhaan Allah سبحانه وتعال terletak pada keredhaan ibu bapa dan kemurkaan Allah سبحانه وتعالterletak pada kemurkaan ibu bapa.”(Hadits Riwayat At-Tirmidzi r.a.).

 

17. Teman Perjalanan

Bagi kaum wanita pula ditambahkan syarat iaitu mestilah mendapat izin suami atau walinya dan mesti ditemani mahram. Harus mendapatkan mahram atau teman yang soleh yang dapat menasihati dan membantu kita ketika dalam kesusahan atau melakukan kesilapan.

Mencari teman dan rakan yang baik dalam perjalanan. Sebab kadang-kadang ada teman ketika di sini baik, tetapi di Makkah berbalah. Ada juga insiden suami isteri berbalah atau bermasam muka. Kadang-kadang perkara tersebut tidak masuk akal tetapi berlaku. Sebagai contoh, ada suami isteri yang bercerai selepas melakukan ibadah umrah.

 

18. Bersangka Baik Kepada Allah

Baik sangka, menurut Abu Muhammad al-Mahdawi, adalah membuang prasangka buruk (qath’ul wahm). Dari Abu Hurairah r.a., ia berkata : Rasulullah ﷺ bersabda : “Allah سبحانه وتعال berfirman :“Aku menurut sangkaan hambaKu kepadaKu.” (Hadis Riwayat Bukhari r.a.).

Dari Jabir bin Abdillah ra bahwa ia mendengar Rasulullah ﷺ berkata tiga hari sebelum wafatnya : “Jangan seorang di antara kamu mati kecuali dia berbaik sangka kepada Allah.” (Hadis Riwayat Muslim r.a.)

Orang yang beriman hendaklah meyakini setiap perkara yang berlaku ke atas dirinya sama ada baik atau buruk, semuanya telah ditentukan oleh Allah سبحانه وتعال. Jika kita bermohon kepada Allah سبحانه وتعال, maka hendaklah bersangka baik jika apa yang diharapkan tidak terlaksana. Mungkin Allah سبحانه وتعال mahu beri yang lebih baik lagi.

Firman Allah سبحانه وتعال :

وَعَسَىٰ أَن تَكْرَ‌هُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ‌ لَّكُمْ ۖ وَعَسَىٰ أَن تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ‌ لَّكُمْ ۗ وَاللَّـهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ

“Boleh jadi kamu membenci sesuatu, pada hal ia amat baik bagimu dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, pada hal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.” (Surah al-Baqarah, ayat 216)

 

19. Istiqamah

Perjalanan suci yang di redhai Allah tidak terlepas daripada berbagai cabaran yang hanya akan dapat di atasi oleh semangat yang tinggi, bersabar, tidak berputus asa dan beristiqamah.

Rasulullah ﷺ telah bersabda: “Amal kebaikan yang disukai Allah ialah yang sentiasa dilakukan walaupun sedikit.”(Hadis Riwayat Bukhari r.a.)

Istiqamah sangat penting dalam semua hal. Rasulullah ﷺ menyuruh kita istiqamah dalam membuat kebaikan, juga dalam melihat kecacatan dan membaikinya. Beristiqamah dalam melakukan sesuatu perkara amar makruf nahi mungkar haruslah dilakukan dengan bersungguh-sungguh dan niat itu hendaklah ikhlas kerana Allah سبحانه وتعال.

 

20. Bekalan Taqwa

Segala persediaan dari kelengkapan “material” seperti wang ringgit, tempat penginapan, makan-minum jika tidak disertai dengan bekalan taqwa, maka dibimbangi ibadah haji dan umrahnya itu akan hilang dari matlamat asalnya iaitu kerana Allah سبحانه وتعال.

Pastikan para jemaah membawa bersama-sama bekalan taqwa sebagaimana firman Allah سبحانه وتعال  :

وَتَزَوَّدُوا۟ فَإِنَّ خَيْرَ ٱلزَّادِ ٱلتَّقْوَىٰ

“Dan hendaklah kamu membawa bekal secukupnya, sesungguhnya sebaik-baik bekalan ialah taqwa.” (Surah Al-Baqarah 2 : Ayat -197)

Maksud beliau adalah, kekasih Allah سبحانه وتعال yang sebenar semakinberkurangan sementara mereka yang tidak ikhlas telah bertambah dengan ramainya. Beliau menyeru ke arah sederhana dan menjauhkan segala kemewahan dan keseronokan.

Setiap jemaah umrah hendaklah menunjukkan tanda keghairahan mencintai Allah سبحانه وتعال dan bukannya tanda cinta kepada kecantikan yang dihiaskan

 

21. Tawakal

Tawakal adalah penyandaran hati dan menyerah diri sepenuhnya kepada Allah سبحانه وتعال. Amat perlu ditanam dalam diri dengan sifat bertawakal sebelum berangkat ke tanah suci bagi menghadapi pelbagai kerisauan, kemaslahatan dan menghilangkan bahaya dalam urusan ibadah Umrah, menyerahkan semua urusan kepadaNya serta meyakini dengan sebenar-benarnya bahawa tidak ada yang memberi, menghalangi, mendatangkan bahaya dan mendatangkan manfaat kecuali Allah سبحانه وتعال semata.

Menurut pendapat Imam Ghazali r.a: “Tawakal membawa erti bahawa kita menyerahkan diri kepada Allah sewaktu menghadapai kesusahan atau ketika menghadapi waktu yang sukar dan genting dalam hidup ini. Pada ketika ini, hati perlu di teguhkan seteguh-teguhnya sehingga ia mencapai satu titik ketenangan dan ketenteraman di dalam jiwa.

 

Penutup

Tujuan sebenar kita menunaikan Umrah ialah untuk memperbaiki jiwa. Maka kita membuat persediaan awal yang mantap agar kita mendapat suatu kebaikan yang amat besar daripada ibadah Umrah tersebut.

Setiap hari, keadaan diri kita mestilah lebih baik daripada yang sebelumnya. Hari ini lebih baik dari semalam dan begitulah seterusnya, iaitu pembaikan yang berterusan. Oleh itu jemaah perlu secara sedar untuk berniat melakukan persiapan rohani, mental dan spiritual kerana ianya akan membersihkan diri dari segala cacat dan cela.

Dengan demikian kita dapat berangkat dalam keadaan bersih dan suci. Terlepas dari segala beban duniawi yang akan membebankan fikiran sepanjang perjalanan menunaikan ibadah umrah.

Usahakan agar perjalanan rohani ini boleh berjalan dengan baik dan lancar serta berharap ibadah umrahnya mendapatkan redha Allah سبحانه وتعال.

والله أعلم بالصواب

(Hanya Allah Maha Mengetahui apa yang benar).

 


C&P: Jazakumullahu khayran buat yang berkongsi tips ini. Kredit kepada penulis asal, namun belum dapat dikesan siapa penulis asalnya. Sekiranya ada, mohon tag beliau di ruangan komen untuk saya tulis nama beliau sebagai kredit bagi tulisan ini.

Checklist Senarai Barang Bawa Pergi Haji & Umrah 2019

Checklist Senarai Barang Bawa Pergi Haji & Umrah 2019

Apa Senarai Checklist Barang Yang Perlu Dibawa Untuk Haji & Umrah?

Kalau kita teliti dalam Google dan pelbagai blog, sangat banyak barang yang dicadangkan untuk dibawa ke Tanah Haram. Namun, saya sendiri ada cadangan tersendiri apa barang yang boleh dibawa untuk pergi Haji & Umrah.

Antaranya:

Lelaki

  • T-Shirt – 2 atau 3 helai
  • Baju dalam – 2 atau 3 helai
  • Kain Ihram – 2 set
  • Towel Kecil – 2
  • Tower Besar – 1 (saya guna brand Decalthon, cepat kering)
  • Jubah – 1 (Di Mekah boleh beli lagi)
  • Seluar – 2
  • Seluar Dalam – 5 atau 6
  • Kain Pelikat – 2
  • Hangar – 3 hingga 5 batang
  • Sabun – 1
  • Berus & Ubat Gigi – 1 atau 2
  • Pencuci Muka & Toileteries – Secukupnya
  • Pisau Cukur – Beberapa batang
  • Extension Cable – 1
  • Universal Plug – 1
  • Charger Telefon – 1
  • Power Bank – 1
  • Selipar – 1
  • Beg Ikea – 1 (mudah nak angkat baju cucian)
  • Gunting Kecil – 1
  • Cable Tie – Sedikit
  • Uncang Kasut – 1
  • Mesin Rambut – 1 (kalau nak shave sendiri)
  • Stokin – 1
  • Yoga Mat – 1 (Tak wajib beli. Kami guna di Arafah, Muzdalifah dan Mina Boleh beli di Decalthon yang ringan. Guna semasa Haji untuk duduk lebih selesa)
  • Tali Pinggang Ihram – 1 (saya tak pakai)
  • Sleeping Bag – (Tak wajib beli. Selesa untuk tidur di hotel dan di Arafah, Muzdalifah & Mina)
  • Ubat-Ubatan
  • Minyak Angin Cap Kapak – 1
  • Minyak Urut – 1
  • Ketip Kuku – 1
  • Sejadah Kecil – 1
  • Pen Marker – 1
  • Botol Air – 1
  • Spray Wudhu – 1
  • Buku Nota & Pen – 1
  • Buku Doa – 1
  • Al-Quran – 1
  • Nescafe – 1 Paket (ikut keperluan)
  • Senarai Doa (Tulis sebelum berangkat ke Mekah)
  • Buku Panduan Haji – 1
  • Makanan Tambahan – Terserah ikut keperluan (Seperti Sambal kering, serunding, sos cili dan sebagainya)

*Saya bawa sambal kering untuk hilangkan muak makanan di sana masa musim Haji.

Wanita

Hampir sama seperti di atas. Tambahan seperti berikut:

  • Telekung – 2 set
  • Tudung – 3 Pasang
  • Anak Tudung – 4 helai
  • Losyen dan Rawatan Kulit – Secukupnya
  • Baju Dalam Wanita – 6 helai
  • Jubah – 3 helai
  • Abaya – 3 helai
  • Kain Dalam – 4 helai
  • Stokin – 5 pasang
  • Lampin Wanita – Secukupnya
  • Sarung Tangan – 3 helai
    Kain Batik – 2 helai
  • Bag Pack – Saiz sederhana (Jangan bawa yang besar, tak boleh bawa masuk masjid)
  • Pam Susu – 1 (untuk ibu yang menyusukan anak)
  • Plastik Milk Storage – Secukupnya untuk, haji 45 hari atau umrah sekitar 10 hari (untuk ibu yang menyusukan anak)
  • Ice Pack – 1 atau 2 (untuk ibu yang menyusukan anak)

Jumlah Wang Perlu Dibawa Ke Tanah Suci.

Umrah

Bawa wang ikut keperluan. Sekitar SR500 juga memadai untuk makan dan membeli belah. Jika ada kemampuan untuk bawa lebih, digalakkan bawa lebih.

Haji

Untuk jemaah Haji Muassasah Tabung Haji, anda tak perlu bawa terlalu banyak wang ke Mekah & Madinah. Sekitar SR1000 hingga SR2000 mencukupi. Kalau boleh bawa lebih juga tiada masalah.

Namun, sebaiknya simpan duit anda dalam akaun Tabung Haji yang selebihnya jika perlu untuk dibelanjakan di Tanah Suci.

Ini kerana di Mekah dan Madinah, terdapat pusat-pusat Maktab yang mana kita boleh keluarkan duit kita dari akaun Tabung Haji di sana.

Buku Tabung Haji tak diperlukan untuk keluarkan duit. Hanya gunakan tag nama yang diberikan oleh pihak Tabung Haji sahaja untuk keluarkan wang di pusat Maktab Tabung Haji di sana. Mudah sahaja.

Download Checklist Barang Haji & Umrah Di Bawah

Sila isi maklumat di bawah:


___

UMRAH SAFWAH 10 – 21 DISEMBER 2019 – PAKEJ EKONOMI (50-100M) – RM4799

Alhamdulillah, saya diamanahkan untuk membantu anda yang sedang mencari pakej UMRAH Safwah pada Disember 2019 / 1440H. Sekiranya anda sedang mencari

InsyaAllah masih ada visa tapi sangat terhad. Boleh whatsapp Hj Fadhil di sini 0139916967

UMRAH TERMURAH SAFWAH DISEMBER 2019

🕋 PAKEJ UMRAH 10-21 DISEMBER 2019 🕋

Maklumat pakej:

✅ Tiket penerbangan direct pergi-balik (AirAsia X) ✈
✅ Kenderaan sepanjang umrah
✅ Penginapan Mekah (5 hari) & Madinah (5 hari)
✅ Ziarah & Lawatan sekitar Mekah & Madinah
✅ Mutawwif berpengalaman
✅ Majlis Ilmu
✅ Air ZamZam 5L bagi setiap jemaah
✅ PERCUMA Travel Kit
✅ PERCUMA Buku Panduan Umrah
✅ Miqat Umrah 3 Kali

Tarikh Penerbangan: 10-21 Disember 2019

___

🔸 PAKEJ SUPER SAVER ➡ _Hotel Al-Jiwar setaraf (50~100m)_ – *RM4799*
🔹 PAKEJ SUPER PLUS ➡ _Hotel Safwah setaraf (50~100m)_ – *RM5299*

__

NOTA

1. Tidak termasuk Makanan & Minuman sepanjang umrah
2. Diskaun RM500 untuk bawa bayi atau kanak-kanak – kongsi katil
3. Deposit RM1000 untuk booking

Anjuran: Safwah Travel & Tours Sdn. Bhd. & DH Travel

__

📲 Whatsapp/Call: Wan Ahmad Fadhil – 0139916967 @ klik wa.me/60139916967

___

Baca sini tips & pengalaman saya pergi Haji usia muda pada tahun 2017.

error: Content is protected !!