Select Page
10 Cara Paling Berkesan Halau Cicak Dari Rumah

10 Cara Paling Berkesan Halau Cicak Dari Rumah

10 Cara Paling Berkesan Halau Cicak Dari Rumah

Stres dengan tahi cicak yang ada merata dalam rumah? Tak tahan cicak ada sana sini dalam rumah? Dah cuba macam-macam cara nak halau cicak dari rumah tapi tak berjaya?

Ini adalah petua yang paling sesuai untuk anda! Sebab saya pun ada masalah yang sama sebelum ni. Namun lepas saya amalkan hampir semua cara-cara di bawah ni, cicak memang berkurangan dalam rumah.

Terasa rumah lebih bersih, alhamdulillah. Apa cara paling berkesan halau cicak dari rumah? Saya kongsikan 10 petua di bawah:

 

1. Pastikan Rumah Bersih & Buang Sisa Makanan

Ini cara yang paling asas sekali yang ramai orang tak ambil endah. Kalau rumah tak bersih, cara apa yang kita buat sekalipun pasti cicak akan datang lagi ke rumah. Kan?

Pastikan barang-barang di rumah tersusun rapi. Pastikan dapur bersih selepas memasak. Pastikan sisa makanan dibersihkan lepas makan, jangan ada yang tertinggal atas meja, karpet atau lantai. Sisa makananlah yang menjemput cicak untuk sentiasa datang ke rumah.

Bila kita bersihkan rumah dan bersihkan sisa makanan, cicak pasti akan berkurangan datang ke rumah.

 

2. Surat Khabar

halau cicak

Cara ini adalah cara paling mudah untuk kita hapuskan cicak. Ambil beberapa helai kertas surat khabar, gulungkan dan ikat.

Bila nampak cicak je, ketuk terus guna surat khabar tu. Biasanya cicak akan jatuh dari dinding dan pening sekejap. Lepas tu kita uruskan yang selebihnya untuk dibunuh atau dibuang terus dari rumah.

 

3. Kucing

halau cicak

Kucing pantang tengok cicak. Kalau ada je, mesti nak ditangkapnya sebab geram dengan cicak. Bila kita bela kucing di rumah, insyaAllah cicak akan berkurangan dalam rumah.

 

4. Getah Lastik

Getah lastik ni teknik paling klasik untuk bunuh cicak. Namun kalau sekadar guna satu gelang getah je, cicak pun akan tergelak je tengok kita. Nak buat lastik pun ada caranya tau. Rujuk je video kat bawah ni untuk belajar cara buat lastik cicak yang bagus. Yang penting ada getah je kat rumah.

 

5. Perangkap cicak

Dalam Youtube ada banyak tutorial cara nak buat perangkap cicak. Namun pilihlah tutorial cara buat perangkap cicak yang paling efektif dan mudah nak dibuat.

Saya sendiri pernah cuba buat perangkap cicak, tapi saya tak berapa gemar cara ni sebab agak leceh.

Ada juga cara buat perangkap cicak yang perlu gunakan gula dan kapas. Saya tak berapa gemar buat perangkap cicak guna cara ni sebab ia akan menjemput serangga seperti semut untuk datang ke rumah.

 

6. Nampak Cicak, Bunuh Terus

Setiap kali anda nampak cicak yang ada di rumah, bunuh terus. Kill kill kill! Jangan biarkan dia hidup. Walaupun yang kecil sekalipun, bunuh terus.

 

7. Gam Cicak

halau cicak

Kertas gam perangkap lalat juga boleh digunakan untuk dijadikan perangkap cicak. Boleh letakkan di dapur rumah anda tempat yang paling banyak cicak ada. Bila cicak lalu je pada perangkap gam cicak ni, dia akan terus melekat pada kertas gam tersebut.

halau cicak

Gam macam ni boleh beli di Lazada. Klik gambar ni, saya dah letak link.

 

8. Halang Tempat Keluar Masuk Cicak

halau cicak

Di mana tempat cicak boleh keluar masuk rumah, tutup terus. Kalau pada tingkap tu boleh letak jaring. Juga ruang keluar masuk udara di rumah pun boleh letak jaring supaya cicak tak boleh masuk ke dalam rumah.

Selain tu, anda juga boleh tutup bahagian bawah dan atas pintu rumah gunakan tape penghalang supaya cicak, lipas, serangga dan habuk tak masuk dalam rumah. Cara ini dapat kurangkan cicak dalam rumah.

halau cicak

 

9. Tangkap dan buang terus

Kalau berani tangkap guna tangan sendiri, boleh tangkap terus cicak bila jumpa. Lepas tu buang luar rumah atau terus bunuh. Cara ni dekat sama dengan cara nombor 6.

 

10. Kurangkan Serangga Dalam Rumah

halau cicak

Sumber gambar: https://kawalanserangga.blogspot.com/

Cicak ni makanannya tak lain tak bukan adalah sisa makanan dan serangga. Kalau rumah kita ada banyak serangga seperti semut dan sebagainya yang menjadi makanan cicak, usahakan untuk semua itu dikurangkan.

Nak kurangkan semut, caranya kena ikut tips nombor 1. Nak kurangkan serangga lain, perlu cara caranya yang boleh mengurangkan semua serangga tersebut.

Tak ada cara ‘paling mudah’ nak kurangkan cicak. Teknik nombor 2 guna surat khabar tu mudah. Namun semuanya berbalik kepada nombor satu iaitu kebersihan dalam rumah. Bila rumah kita kotor, cara apa yang kita guna sekalipun pasti cicak akan terus singgah ke rumah!

Contoh Surat Rayuan Haji 2020 / 1441H (Tabung Haji) – Download Sini

Contoh Surat Rayuan Haji 2020 / 1441H (Tabung Haji) – Download Sini

Siapa yang tiada keinginan untuk pergi menunaikan ibadah Haji?

Namun kini ramai yang mengadu tak dapat-dapat tawaran untuk pergi Haji. Ia boleh jadi kerana pelbagai sebab. Namun di sini bukanlah tujuan kita untuk membincangkan sebab apa tak dapat tawaran.

Kita di sini akan bincangkan bagaimana caranya untuk dapat pergi Haji pada tahun ini dan tahun-tahun berikutnya, insyaAllah.

Namun, sebelum anda menghantar surat permohonan untuk pergi Haji, ada beberapa perkara yang perlu anda ambil tahu dan lakukan sebelum merayu.

1. Sudah Daftar Haji

Pastikan anda sudah daftar dengan Tabung Haji untuk pergi Haji. Ini kerana jika anda masih belum daftar, surat anda tidak akan dilayan kerana anda tidak mengikut proses yang betul.

Bagaimana nak daftar Haji dengan Tabung Haji? Pergi sahaja ke pejabat Tabung Haji berhampiran, buka akaun Tabung Haji dan minta pegawai untuk daftarkan anda untuk pergi Haji.

Ingat, ada buku Tabung Haji tak bermakna anda dah daftar Haji. Tidak. Anda akan dapat kuota pergi Haji lepas anda sudah daftar sahaja.  Nak daftar Haji perlu ada baki wang dalam akaun Tabung Haji sekurang-kurangnya RM1300 (atau RM1350) dan wang ini tidak boleh diusik.

2. Baki Simpanan Akaun Tabung Haji Dipenuhkan Segera

Jika anda sudah daftar Haji, pastikan anda usaha untuk penuhkan wang dalam akaun Tabung Haji dengan segera. Pastikan gaji bulanan anda disimpan sebahagiannya khas untuk pergi Haji. Tabung Haji memerlukan sekitar RM9980 untuk anda pergi Haji. Kos ini akan berubah dari semasa ke semasa.

3. Sedia Untuk Pergi Haji Pada Tahun Tersebut

Jika anda nak hantar surat rayuan Haji, pastikan anda sudah bersedia nak pergi pada tahun tersebut. Jangan risau kalau baki akaun belum mencukupi, hantar sahaja surat untuk pergi Haji, cepat-cepat penuhkan RM9980 dan bertawakkal kepada Allah. Banyakkan berdoa.

4. Senaraikan Alasan Nak Pergi Haji Lebih Awal

Apa alasan anda nak pergi Haji lebih awal? Senaraikan untuk dimasukkan dalam surat itu nanti. Ada banyak alasan yang boleh difikirkan dan berikan hanya yang relevan sahaja.

Contohnya: Takut tahun depan mengandung, anak nak sekolah tahun depan, tak ada mahram pada tahun berikutnya, usia dah makin tua dan pelbagai lagi. Anda lebih tahu keperluan anda.

5. Tawakkal Kepada Allah

Jangan lupa yang semua proses yang kita lakukan ini hanyalah usaha kita, namun Allah yang menentukan. Ini kerana pergi Haji ini adalah jemputan Allah. Itu sebabnya anda dipanggil sebagai DhuyufurRahman jika pergi menunaikan ibadah Haji yang bermaksud Tetamu Allah.

Jika anda tidak dijemput pada tahun tersebut, cuba lagi tahun hadapan. Cuba hingga dapat. Moga Allah permudahkan urusan kita semua untuk pergi Haji, amin!

Contoh Surat Rayuan Dikongsikan Di Bawah


Daripada:

Wan Ahmad Fadhil bin XXXXX XXXXX,
+6 013 991 6967,
(Alamat Rumah).

Kepada:

Bahagian Operasi Domestik,
Lantai 30, Bangunan Ibu Pejabat Tabung Haji,
201 Jalan Tun Razak,
50732 Kuala Lumpur.

Assalamu’alaikum wa rahmatullahi wa barakatuh.

Tuan/Puan, 19.10.2018

PER: RAYUAN MENUNAIKAN IBADAH HAJI 1440H

1. (ISI KANDUNGAN) Saya merupakan pendaftar haji yang berdaftar pada tarikh 10 Ogos 2003. Saya ingin merayu untuk menunaikan ibadah Haji pada tahun 1440H. Dilampirkan butir peribadi saya seperti berikut:

Nama penuh: WAN AHMAD FADHIL BIN XXXXXXXXXX
No kad pengenalan: XXXXXXXXXX
No akaun TH: XXXXXXXXX
No daftar: XXXXXXXXXX
No telefon: +6 013 xxxxxxxx

2. (ALASAN PERMOHONAN) Untuk pengetahuan Tuan, saya ingin menunaikan ibadah Haji pada tahun 1440H (2019) kerana saya sudah bersedia untuk menunaikan Haji. Tahun 2020 kelak, anak saya akan mula bersekolah dan itu membuatkan pada tahun tersebut dan tahun-tahun berikutnya lebih mencabar untuk saya pergi menunaikan ibadah Haji kerana terpaksa menguruskan persekolahan anak.

Timbang rasa pihak Tuan/Puan sangat dihargai. Saya akhiri dengan ucapan jazakumullahu khairan jazaa’.

Yang benar,

………………………….

WAN AHMAD FADHIL BIN XXXXXXXXX


Surat rayuan Tabung Haji itu saya emel ke emel berikut: th-info@lth.gov.my

Surat fizikal pula boleh dihantar ke alamat berikut:

Bahagian Operasi Domestik,
Lantai 30, Bangunan Ibu Pejabat Tabung Haji,
201 Jalan Tun Razak,
50732 Kuala Lumpur.

Download Contoh Surat Rayuan Haji Di Bawah

Sila isi maklumat di bawah:


UMRAH SAFWAH 10 – 21 DISEMBER 2019 – PAKEJ EKONOMI (50-100M) – RM4799

Alhamdulillah, saya diamanahkan untuk membantu anda yang sedang mencari pakej UMRAH Safwah pada Disember 2019 / 1440H. Sekiranya anda sedang mencari

InsyaAllah masih ada visa tapi sangat terhad. Boleh whatsapp Hj Fadhil di sini 0139916967

UMRAH TERMURAH SAFWAH DISEMBER 2019

🕋 PAKEJ UMRAH 10-21 DISEMBER 2019 🕋

Maklumat pakej:

✅ Tiket penerbangan direct pergi-balik (AirAsia X) ✈
✅ Kenderaan sepanjang umrah
✅ Penginapan Mekah (5 hari) & Madinah (5 hari)
✅ Ziarah & Lawatan sekitar Mekah & Madinah
✅ Mutawwif berpengalaman
✅ Majlis Ilmu
✅ Air ZamZam 5L bagi setiap jemaah
✅ PERCUMA Travel Kit
✅ PERCUMA Buku Panduan Umrah
✅ Miqat Umrah 3 Kali

Tarikh Penerbangan: 10-21 Disember 2019

___

🔸 PAKEJ SUPER SAVER ➡ _Hotel Al-Jiwar setaraf (50~100m)_ – *RM4799*
🔹 PAKEJ SUPER PLUS ➡ _Hotel Safwah setaraf (50~100m)_ – *RM5299*

__

NOTA

1. Tidak termasuk Makanan & Minuman sepanjang umrah
2. Diskaun RM500 untuk bawa bayi atau kanak-kanak – kongsi katil
3. Deposit RM1000 untuk booking

Anjuran: Safwah Travel & Tours Sdn. Bhd. & DH Travel

__

📲 Whatsapp/Call: Wan Ahmad Fadhil – 0139916967 @ klik wa.me/60139916967

___

Ikuti pengalaman saya pergi Haji pada usia muda tahun 2017 di sini.

Checklist Senarai Barang Bawa Pergi Haji & Umrah 2019

Checklist Senarai Barang Bawa Pergi Haji & Umrah 2019

Apa Senarai Checklist Barang Yang Perlu Dibawa Untuk Haji & Umrah?

Kalau kita teliti dalam Google dan pelbagai blog, sangat banyak barang yang dicadangkan untuk dibawa ke Tanah Haram. Namun, saya sendiri ada cadangan tersendiri apa barang yang boleh dibawa untuk pergi Haji & Umrah.

Antaranya:

Lelaki

  • T-Shirt – 2 atau 3 helai
  • Baju dalam – 2 atau 3 helai
  • Kain Ihram – 2 set
  • Towel Kecil – 2
  • Tower Besar – 1 (saya guna brand Decalthon, cepat kering)
  • Jubah – 1 (Di Mekah boleh beli lagi)
  • Seluar – 2
  • Seluar Dalam – 5 atau 6
  • Kain Pelikat – 2
  • Hangar – 3 hingga 5 batang
  • Sabun – 1
  • Berus & Ubat Gigi – 1 atau 2
  • Pencuci Muka & Toileteries – Secukupnya
  • Pisau Cukur – Beberapa batang
  • Extension Cable – 1
  • Universal Plug – 1
  • Charger Telefon – 1
  • Power Bank – 1
  • Selipar – 1
  • Beg Ikea – 1 (mudah nak angkat baju cucian)
  • Gunting Kecil – 1
  • Cable Tie – Sedikit
  • Uncang Kasut – 1
  • Mesin Rambut – 1 (kalau nak shave sendiri)
  • Stokin – 1
  • Yoga Mat – 1 (Tak wajib beli. Kami guna di Arafah, Muzdalifah dan Mina Boleh beli di Decalthon yang ringan. Guna semasa Haji untuk duduk lebih selesa)
  • Tali Pinggang Ihram – 1 (saya tak pakai)
  • Sleeping Bag – (Tak wajib beli. Selesa untuk tidur di hotel dan di Arafah, Muzdalifah & Mina)
  • Ubat-Ubatan
  • Minyak Angin Cap Kapak – 1
  • Minyak Urut – 1
  • Ketip Kuku – 1
  • Sejadah Kecil – 1
  • Pen Marker – 1
  • Botol Air – 1
  • Spray Wudhu – 1
  • Buku Nota & Pen – 1
  • Buku Doa – 1
  • Al-Quran – 1
  • Nescafe – 1 Paket (ikut keperluan)
  • Senarai Doa (Tulis sebelum berangkat ke Mekah)
  • Buku Panduan Haji – 1
  • Makanan Tambahan – Terserah ikut keperluan (Seperti Sambal kering, serunding, sos cili dan sebagainya)

*Saya bawa sambal kering untuk hilangkan muak makanan di sana masa musim Haji.

Wanita

Hampir sama seperti di atas. Tambahan seperti berikut:

  • Telekung – 2 set
  • Tudung – 3 Pasang
  • Anak Tudung – 4 helai
  • Losyen dan Rawatan Kulit – Secukupnya
  • Baju Dalam Wanita – 6 helai
  • Jubah – 3 helai
  • Abaya – 3 helai
  • Kain Dalam – 4 helai
  • Stokin – 5 pasang
  • Lampin Wanita – Secukupnya
  • Sarung Tangan – 3 helai
    Kain Batik – 2 helai
  • Bag Pack – Saiz sederhana (Jangan bawa yang besar, tak boleh bawa masuk masjid)
  • Pam Susu – 1 (untuk ibu yang menyusukan anak)
  • Plastik Milk Storage – Secukupnya untuk, haji 45 hari atau umrah sekitar 10 hari (untuk ibu yang menyusukan anak)
  • Ice Pack – 1 atau 2 (untuk ibu yang menyusukan anak)

Jumlah Wang Perlu Dibawa Ke Tanah Suci.

Umrah

Bawa wang ikut keperluan. Sekitar SR500 juga memadai untuk makan dan membeli belah. Jika ada kemampuan untuk bawa lebih, digalakkan bawa lebih.

Haji

Untuk jemaah Haji Muassasah Tabung Haji, anda tak perlu bawa terlalu banyak wang ke Mekah & Madinah. Sekitar SR1000 hingga SR2000 mencukupi. Kalau boleh bawa lebih juga tiada masalah.

Namun, sebaiknya simpan duit anda dalam akaun Tabung Haji yang selebihnya jika perlu untuk dibelanjakan di Tanah Suci.

Ini kerana di Mekah dan Madinah, terdapat pusat-pusat Maktab yang mana kita boleh keluarkan duit kita dari akaun Tabung Haji di sana.

Buku Tabung Haji tak diperlukan untuk keluarkan duit. Hanya gunakan tag nama yang diberikan oleh pihak Tabung Haji sahaja untuk keluarkan wang di pusat Maktab Tabung Haji di sana. Mudah sahaja.

Download Checklist Barang Haji & Umrah Di Bawah

Sila isi maklumat di bawah:


___

UMRAH SAFWAH 10 – 21 DISEMBER 2019 – PAKEJ EKONOMI (50-100M) – RM4799

Alhamdulillah, saya diamanahkan untuk membantu anda yang sedang mencari pakej UMRAH Safwah pada Disember 2019 / 1440H. Sekiranya anda sedang mencari

InsyaAllah masih ada visa tapi sangat terhad. Boleh whatsapp Hj Fadhil di sini 0139916967

UMRAH TERMURAH SAFWAH DISEMBER 2019

🕋 PAKEJ UMRAH 10-21 DISEMBER 2019 🕋

Maklumat pakej:

✅ Tiket penerbangan direct pergi-balik (AirAsia X) ✈
✅ Kenderaan sepanjang umrah
✅ Penginapan Mekah (5 hari) & Madinah (5 hari)
✅ Ziarah & Lawatan sekitar Mekah & Madinah
✅ Mutawwif berpengalaman
✅ Majlis Ilmu
✅ Air ZamZam 5L bagi setiap jemaah
✅ PERCUMA Travel Kit
✅ PERCUMA Buku Panduan Umrah
✅ Miqat Umrah 3 Kali

Tarikh Penerbangan: 10-21 Disember 2019

___

🔸 PAKEJ SUPER SAVER ➡ _Hotel Al-Jiwar setaraf (50~100m)_ – *RM4799*
🔹 PAKEJ SUPER PLUS ➡ _Hotel Safwah setaraf (50~100m)_ – *RM5299*

__

NOTA

1. Tidak termasuk Makanan & Minuman sepanjang umrah
2. Diskaun RM500 untuk bawa bayi atau kanak-kanak – kongsi katil
3. Deposit RM1000 untuk booking

Anjuran: Safwah Travel & Tours Sdn. Bhd. & DH Travel

__

📲 Whatsapp/Call: Wan Ahmad Fadhil – 0139916967 @ klik wa.me/60139916967

___

Baca sini tips & pengalaman saya pergi Haji usia muda pada tahun 2017.

Tips Hafazan Al-Quran: 12 Rahsia Mereka Berjaya Hafaz Sempurna

Tips Hafazan Al-Quran: 12 Rahsia Mereka Berjaya Hafaz Sempurna

Tips Hafazan Al-Quran: 12 Rahsia Mereka Berjaya Hafaz Sempurna

Seringkali kita dengar dan terkagum-kagum dengan mereka yang berjaya menghafaz keseluruhan al-Quran sehingga 30 juzuk. Tidak kurang, saya dan anda sendiri juga pasti ada keinginan yang tinggi untuk dapat hafal al-Quran dengan sempurna sebelum meninggal dunia!

Sebahagian mereka telah menghafaz al-Quran pada usia yang sangat muda. Seperti adik Musa bin Hanafi dari Indonesia yang menghafal al-Quran sebanyak 29 Juz pada usia 6 tahun.

Ada juga yang bermula ketika usia yang tua seperti kisah Ummu Shalihah ini yang mula menghafal al-Quran pada usia 70 tahun (Rujukan: febryan77.wordpress.com/)

Dan ramai yang mula menghafal pada usia muda seusia 9 tahun hingga 25 tahun kerana mereka bersekolah di madrasah, ma’had tahfiz atau melanjutkan pengajian Islam di IPT. Ketika inilah usia yang paling sesuai kerana mudah untuk ‘serap’ dan ingat apa yang dipelajari dan dihafaz.

Rasululah sallallahu ‘alaihi wa sallam juga diturunkan wahyu kepada baginda pada usia 40 tahun sehingga wafat pada usia 63 tahun.

Begitu juga dengan para sahabat Rasulullah yang sebaya dengan baginda seperti Abu Bakar RadhiAllahu ‘anhu dan lain-lainnya yang mula hafaz al-Quran namun bukanlah pada usia yang muda.

Tidak dinafikan ulamak-ulamak terdahulu ramai yang menghafal al-Quran pada usia yang sangat muda, seperti al-Imam al-Syafie Rahimahullah yang telah menamatkan hafazan al-Quran beliau pada usia 7 tahun dan menghafal keseluruhan kitab al-Muwattha’ pada usia 10 tahun.

Namun yang ingin disimpulkan di sini. Apa sebenarnya rahsia mereka semua dapat menghafal al-Quran sehingga berjaya?

Setelah membaca beberapa buku, artikel, mendengar beberapa video di YouTube dan menerima nasihat-nasihat yang diterima daripada guru kami di UIA seperti Syeikh Dr. Ibrahim Nuhu dan selainnya, cuba diringkaskan di sini antara persamaan yang wujud pada ramai para penghafal al-Quran:

 

1. Niat Yang Ikhlas

Niat seorang penghafal al-Quran hendaklah ikhlas untuk mendapatkan redha Allah Ta’ala dan bukanlah kerana inginkan kemahsyuran dan sebab-sebab duniawi yang lain.

 

2. Keinginan Yang kuat

Keinginan yang kuat merupakan pendorong dan penyebab utama kita dapat mulakan hafazan al-Quran dari ayat pertama hingga tamat 30 juzuk al-Quran dengan sempurna. Jiwa kita memberontak mahukannya. Tanpa keinginan dan azam yang kuat, kita tidak mungkin atau susah untuk seseorang capai apa yang diingini.

 

3. Self-Dicipline Yang Tinggi

Bukan sekadar niat yang ikhlas dan keinginan yang tinggi, bahkan disiplin diri juga sangat penting. Betapa ramai penghafaz al-Quran yang mulakan harinya pada jam 3 pagi dan 4 pagi untuk mengulang hafalan lama atau mulakan hafalan baru secara konsisten. Bagaimana dengan kita, sanggupkah kita?

 

4. Mencari Guru Hafazan al-Quran

Kebanyakan nasihat guru al-Quran, buku yang saya baca, video yang saya dengar dan tips dari penghafaz al-Quran, satu kesimpulan yang mereka berikan. Kalau nak hafal al-Quran perlulah berguru. Carilah guru yang dapat membimbing kita hingga berjaya. Jangan hafal bersendirian kerana dikhuatiri akan berlaku banyak kesalahan dalam hafalan kelak.

 

5. Meninggalkan Dosa

Dosa adalah penyebab ilmu luput dari dada kita. Imam Syafi’i rahimahullah pernah berkata,

شَكَوْت إلَى وَكِيعٍ سُوءَ حِفْظِي فَأَرْشَدَنِي إلَى تَرْكِ الْمَعَاصِي وَأَخْبَرَنِي بِأَنَّ الْعِلْمَ نُورٌ وَنُورُ اللَّهِ لَا يُهْدَى لِعَاصِي

“Aku pernah mengadukan kepada Waki’ tentang teruknya hafalanku. Lalu beliau menunjukiku untuk meninggalkan maksiat. Beliau memberitahukan padaku bahawa ilmu adalah cahaya dan cahaya Allah tidak mungkin diberikan pada ahli maksiat.” (I’anatuth Tholibin, 2: 190).

 

6. Menundukkan Pandangan

Tundukkanlah pandangan kita daripada perkara yang diharamkan. Seperti dalam poin sebelumnya, kerana dosa dapat menyebabkan hafalan seseorang menjadi lemah. Kurangkan juga menonton TV dan YouTube akan perkara-perkara yang kurang bermanfaat seperti drama dan yang sewaktu dengannya.

 

7. Mengulang Hafazan 3 Hingga 5 Juzuk Sehari

Kata mereka, untuk memastikan hafazan mantap dalam dada maka sangat penting untuk penghafal al-Quran melakukan muraja’ah ulangan hafazan sebanyak 3 hingga 5 juzuk sehari. Tanpa mengulang hafazan, dikhuatiri hafalan kita yang lama akan semakin lemah.

 

8. Doa – Sendiri, Ibubapa, Guru

Kita sendiri perlu berdoa untuk diri sendiri agar diberikan hidayah, kemudahan, kekuatan dan keikhlasan untuk konsisten dengan hafazan al-Quran sebelum kita meminta kepada orang lain untuk mendoakan kita. Selain itu, mintalah kepada ibubapa dan guru kita untuk mendoakan kita juga.

 

9. Beriman Dan Yakin

Dalam buku Dr. Zulkifli al-Bakri bertajuk Tips Hafazan al-Quran, katanya perlulah kita beriman dan yakin bahawa tiada suatu yang sukar jika seseorang mengikhlaskan diri kepada Allah s.w.t.

 

10. Memilih Sahabat Yang Soleh

Pilihlah sahabat yang soleh yang dapat membantu untuk zikrullah. Ini kerana sehabagian sahabat jika kamu mengajaknya untuk membaca al-Quran nescaya beliau mahu lari dari majlis tersebut. Sedangkan jika diajak berbicara dalam sebarang topik yang lain maka dia sanggup bersamanya. (Tips Hafazan al-Quran: Dr. Zulkifli al-Bakri)

 

11. Lazimi Istighfar

Istighfar sangatlah penting kerana antara sebab lemahnya hafalan adalah kerana dosa.

 

12. Teknik Yang Betul

Menghafal al-Quran perlulah mengikut teknik yang betul. Kerana teknik yang betul dan sesuai dengan kita dapat mempercepatkan proses hafazan al-Quran kita. Ada terlalu banyak teknik yang diajar oleh ramai guru, buku-buku, video dan sebagainya. Kita boleh cari dan pilih cara yang sesuai dengan kita dan lakukannya dengan konsisten.

Sekali lagi, ini bukanlah tips daripada saya. Kerana saya masih belum hafal 30 juzuk al-Quran lagi. Namun ini adalah kesimpulan persamaan yang saya perolehi dari guru-guru, buku, artikel, video, pengalaman penghafaz al-Quran lain dan lain-lain lagi.

Semoga Allah memberikan kita semua hidayah, taufiq, kekuatan, istiqamah dan keikhlasan untuk menghafaz 30 juzuk Kalamullah al-Quran dengan sempurna, amin!

 

Buku yang baik dibaca: Tips Hafazan al-Quran oleh SS Dr. Zulkifli al-Bakri. Klik gambar di bawah untuk membeli.

Bercuti Ke Perlis – Perkampungan Sunnah 2018

Bercuti Ke Perlis – Perkampungan Sunnah 2018

Pada bulan Febuari yang lepas, Mufti Negeri Perlis iaitu SS Prof Madya Dato’ Perkasa Dr Mohd Asri Zainul Abidin atau dikenali dengan DrMAZA telah mengumumkan mengenai program Perkampungan Sunnah 2018 yang akan diadakan di Masjid Alwi, Kangar Perlis pada tarikh 11 – 13 Mei 2018.

Program ini ikutkan dah lama kami sekeluarga nak pergi. Lepas kahwin, memang tak sempat nak pergi sampai sekarang. Banyak sebab, antaranya sebab kewangan dan waktu berkerja.

Tahun ni, bila wife dok ajak cakap “Jom pergi Perkampungan Sunnah tahun ni..”, saya pun buat keputusan yang tahun ni kami akan pergi ke Perkampungan Sunnah 2018.

 

ETS – KL SENTRAL ke ARAU

ETS

Bulan Mac 2018 kami pergi ke KL Sentral untuk beli tiket tren ETS ke Arau, Perlis. Sebelum ni memang dah terfikir-fikir antara nak drive kereta atau naik tren sahaja. Disebabkan mak dan ayah pun nak ikut, dan mereka kata nak cuba naik tren ETS, maka saya beli tiket ETS sahaja. Itu pun beli tiket ETS lepas dah survey homestay mana yang nak disewa bila ada di Perlis nanti.

Kos untuk naik tren dari KL Sentral ke Arau sekitar RM73/orang untuk dewasa, dan sekitar RM41 untuk kanak-kanak dan warga emas.

Itu untuk pakej biasa, dan ada banyak stop.

Perjalanan balik saya pilih yang lebih premium sebab itu sahaja waktu paling sesuai untuk balik. Kos tiket balik pula RM98/orang. Namun tak banyak berhenti seperti masa pergi.

Tiket boleh juga dibeli secara online.

 

HOMESTAY DI ARAU

AIRBNB

Klik sini untuk dapat FREE kredit RM120

Homestay yang saya sewa pun dekat Arau juga, tak jauh dari lokasi program Perkampungan Sunnah yang saya nak pergi tu. Saya pilih perjalanan keretapi ETS dari KL Sentral ke Arau sebab Arau lebih dekat dengan Kangar berbanding Padang Besar yang terletak di sempadan Malaysia dan Thailand. Homestay saya cari melalui aplikasi AirBNB (https://abnb.me/e/LkqGpK2ZVM) sahaja, memang mudah dan murah berbanding dok di hotel. Sewa bilik pun tak sampai RM100 sehari, dapat duduk 1 rumah dengan segala kelengkapan. Nak cuci baju, jemur baju, peti ais, TV, air con semua ada.

Nak pergi ke Masjid Alwi pun tak jauh, sekitar 2KM sahaja. Kami naik Grab, kena bayar RM4 sahaja untuk satu perjalanan pergi, dan RM4 untuk perjalanan balik ke homestay.

Nak pergi Kuala Perlis pun tak mahal sangat, tak silap saya tak sampai pun RM20 untuk satu perjalanan naik Grab.

Untuk tempah Homestay guna AirBNB, klik sini https://abnb.me/e/LkqGpK2ZVM untuk dapat kredit sebanyak RM120 untuk penginapan pertama anda. Hanya untuk anda yang belum daftar AirBNB sahaja.

 

HARI TRAVEL

cuti perlis

Kami bergerak ke Perlis pada 10 Mei 2018, sehari selepas PRU ke 14. Memang agak meletihkan, sebab sehari sebelumnya baru sampai dari kampung di Kuantan. Esoknya nak travel lagi.

Tiket tren jam 9.45 pagi. Dan kami disuruh untuk berada di KL Sentral 30 minit sebelum berlepas.

Di KL Sentral pada masa ni memang tak sesak, lapang dan aman je. Mungkin sebab pertukaran kerajaan baru dan seluruh Malaysia cuti selama 2 hari iaitu hari Khamis dan Jumaat.

Apa yang best bila naik ETS ni pada saya

  1. Tak perlu nak drive kereta susah payah ke Perlis
  2. Tak perlu nak servis kereta
  3. Lebih selesa, tempat duduk luas
  4. Ada tandas dalam tren
  5. Ada kiosk dalam tren, boleh beli makanan dan minuman
  6. Perjalanan pantas. 5 jam lebih sahaja dah sampai.
  7. Perjalanan yang selamat

Cuma untuk golongan parents muda ni, cabarannya sebab kita bawa anak kecil. Bila anak kita sedang meragam, itu juga memerlukan tenaga nak mengawal ragam mereka.

Dan walaupun jimat dari sudut servis kereta, minyak, tol dan sebagainya. Kos pergi dan balik, kos Grab dan sebagainya juga sudah memakan kos lebih RM800 untuk 5 orang penumpang + 1 bayi.

Kelajuan maksimum tren ETS ini adalah sekitar 140KM/jam. Agak pantas juga, mungkin sebab tu perjalanan kami dari jam 9.45pm, dalam pukul 3.15pm dah sampai.

 

TIBA DI ARAU

cuti perlis

Tiba di stesen KTM Arau, kami pun pergi ke Homestay guna Grab. Kos naik Grab sekitar RM17/kereta untuk satu perjalanan.

Harga agak berpatutan, sebab nak ke homestay tu ambil masa sekitar 15-20 minit.

Dan di Perlis ni tak perlu risau, Grab memang banyak. Kita panggil, dalam 2-3 minit je dah sampai.

 

SAMPAI HOMESTAY KANGAR

cuti perlis

Homestay yang kami sewa ni rumah banglo setingkat. Bayar dalam RM90 je, dapat dok banglo. Fuh, memang puas hati alhamdulillah.

Segala kelengkapan pun ada. Pada saya, memang lagi best daripada duk kat hotel sebab kat hotel tak boleh nak basuh baju sendiri. Kat homestay ni boleh basuh baju dan keringkan baju. Tak perlu nak keluarkan kos lebih. Murah pun murah.

Bila dah sampai, kami letak barang. Rehat sekejap dalam sejam. Lepas tu keluar pergi ke Kuala Perlis pula untuk makan malam.

 

MAKAN SEAFOOD DI KUALA PERLIS

cuti perlis

Tempat ni memang tak dirancang. Masa dalam tren kami cek lokasi makan malam yang sesuai, dan mak ajak pergi ke Kuala Perlis untuk makan malam.

Kami pun ikutkan sahaja. Sebab banyak review tulis makan malam di Kuala Perlis antara yang best.

Dari Kangar ke Kuala Perlis pun tak jauh, sekitar 15-20 minit je naik Grab.

Di medan makanan Kuala Perlis ni pun ada pelbagai gerai makanan. Tinngal pilih je.

cuti perlis

 

Makanan laut yang disediakan di sana pun kebanyakannya segar-segar belaka. Bila tengok pun memang nampak berbeza dengan makanan laut di KL yang kebanyakannya sudah kecut dan tak segar.

Teringat seorang penjual ni kata “Ikan segar, sotong segar, udang segar! Masih baru lagi..”

Kedai makan yang kami singgah ni pun makanannya sedap-sedap belaka. Walaupun agak lambat sikit makanan sampai, tapi makanan yang disediakan memang lazat.

cuti perlis

Tomyamnya yang agak pekat, rasa cukup masam dan pedas ala Thai, sotong celup tepung yang rangup dan segar, ikan bakar dan pelbagai lagi. Puas! Alhamdulillah.

Kira kalau nak makan kat area ni memang saya rekemen lah.

cuti perlis

MAZA – Ingat DrMAZA je guna nama MAZA. Hihi


MASJID AL-HUSEIN

cuti perlis

Ini masjid yang biasa saya tengok orang bergambar di sana. Pemandangan memang cantik, berada di tepi laut.

Pemandangannya cukup cantik berlatarbelakangkan Pulau Langkawi yang ada di seberang.

Lokasinya pula terletak di sebelah tempat makan kami. Jalan kaki 5 minit sahaj dah sampai.

Masjidnya agak kecil, tapi kelihatan selesa untuk solat di sana. Rekabentuknya yang nampak agak klasik, dan udaranya di sana agak refreshing mungkin sebab dah waktu petang sekitar 6.30 petang. Dok di sana sekejap untuk bergambar sahaja, lepas tu balik ke homestay.

 

KERETA KUDA

cuti perlis

Sumber gambar: http://coretanchedai.blogspot.com/

Di sebelah medan makanan di Kuala Perlis ini juga ada kereta kuda yang menjadi tarikan pelancong ke Perlis.

Jika bawa anak kecil, bawa mereka naik kereta kuda ini boleh jadi satu bentuk hiburan bersama mereka.

 

MASJID ALWIcuti perlis

Keesokan harinya, kami pergi ke Masjid Alwi untuk program Perkampungan Sunnah hari pertama, iaitu 11 Mei 2018.

Masjid ini nampak sangat menarik. Mana taknya, ia dibina pada tahun 1932 dan merupakan sebuah masjid yang telah lama terbina di negeri Perlis ini sebelum kemerdekaan negara Malaysia.

Rekabentuknya menarik, berwarna putih. Kalau masuk dalam masjid boleh nampak bentuk masjidnya yang masih kelihatan lama namun sudah di baikpulih dan cat masih kemas.

Bentuknya melebar ke tepi. Ada air con dalamnya dan sejuk jangan cakap, memang sejuk dan selesa sahaja.

Sedikit sejarah mengenai Masjid Alwi saya kongsikan di bawah.

Masjid Alwi telah terbina dan dirasmikan pada 10 Febuari 1932. Ia dirasmikan oleh DYMM Tuanku Syed Alwi ibn Syed Saffi, Raja negeri Perlis.

Baginda Syed Alwi telah ditabalkan menjadi Raja Perlis dan upacara pertabalan baginda telah dilaksanakan di hadapan Raja Chulalongkorn dengan penuh adat istiadat Kerajaan Siam.

Pada masa itu, kerajaan Malaysia belum ditubuhkan lagi sebab ia berlaku sekitar 50 tahun sebelum kemerdekaan negara kita.

Ketika zaman pemerintahan Raja Syed Alwi, Negeri Perlis menghadapi masalah kewangan yang kritikal. Baginda akhirnya terpaksa membuat pinjaman wang daripada pihak Kerajaan Siam.

Justeru itu, pada 4 Oktober 1905, Negeri Perlis di bawah pemerintahan Raja Syed Alwi telah menandatangani satu perjanjian pinjaman wang dengan pihak kerajaan Siam berjumlah dua ratus tiga puluh ribu ringgit.

Atas syarat-syarat yang telah ditetapkan, pihak Negeri Perlis terpaksa menerima perkhidmatan seorang Pegawai Penasihat Siam untuk membantu dalam urusan pentadbiran kewangan negeri.

Secara tidak langsung, keadaan ini membantu ke arah menjayakan aspirasi Siam untuk mengawal dan menyekat kebebasan tertentu di Negeri Perlis.

Maklumat lanjut boleh baca di sini: https://perlisroyalty.perlis.gov.my/index.php/ms/sejarah/syed-alwi

 

PERKAMPUNGAN SUNNAH SIRI 5 2018

cuti perlis

Inilah sebab utama kami hadir ke negeri Perlis pada tahun ini, sebab nak hadir program Perkampungan Sunnah.

Ini adalah program yang setiap tahun diadakan sejak beberapa tahun yang lalu. Dimaklumkan bahawa program Perkampungan Sunnah tahun 2018 ini adalah yang ke-5 pernah diadakan di Perlis.

Tema tahun ini adalah Penyucian Jiwa Menurut al-Quran dan as-Sunnah.

Sebelum ini, saya pernah juga hadir program seperti ini dikendalikan oleh Institut al-Qayyim (IQ) di Pulau Pinang. Saya kira program Perkampungan Sunnah ini menggantikan program yang diadakan pada tahun-tahun sebelumnya selepas SS Mufti Perlis dilantik semula menjadi Mufti.

cuti perlis

Program Perkampungan Sunnah ini diadakan selama 3 hari penuh.

Daripada pagi selepas subuh hingga lepas Isyak, ada sahaja majlis ilmu yang diadakan secara berjadual.

Makan dan minum juga disediakan. Namun boleh juga membeli di tapak jualan berdekatan jika makan sudah habis atau tidak mahu beratur panjang.

cuti perlis

Makan dan minum juga disediakan. Cuma perlu beratur sikit.

Di sana ada juga yang menjual buku-buku agama, menjual pakaian, pakej umrah, penapis air dan sebagainya.

Kuliah diadakan di dalam masjid, namun di luar masjid turut diletakkan TV dan skrin besar bagi yang mahu mendengar dari luar masjid.

Hanya sesi forum pada waktu malam sahaja yang diadakan di luar masjid.

cuti perlis

Sesi Malam di Perkampungan Sunnah di luar masjid Alwi

Beberapa hari kami berkampung di sana, alhamdulillah selesa dan sesi-sesi padat dengan ilmu.

Ramai yang datang dari seluruh negara termasuk ada juga yang datang dari negara jiran seperti Indonesia, Brunei, Singapura dan Thailand.

Penceramah yang dijemput juga kebanyakannya yang dikenali ramai, seperti DrMAZA (Tuan rumah), Dr. Rozaimi, Dr. Ismail Lutfi, PU Hafiz, Ustaz Abdullah Bukhari, Syeikh Hussein Yee, Dr. Kamilin Jamilin, Prof Madya Dr Basri Ibrahim, Dr. Fathul Bari, Ustaz Zahiruddin Zabidi, Ustaz Ahmad Hasyimi, Ustaz Sofwan Badrie, Dr. Johari Mat, Dr. Azrul Azlan dan ramai lagi.

cuti perlis

cuti perlis

Ruang luar masjid untuk wanita

cuti perlis

Bersama Dr. Irwan dan sahabatnya

 

PADANG BESAR

cuti perlis

Sumber gambar: http://www.citiestips.com/

 

Saya tak pergi ke sana. Namun dengar orang kata ini adalah antara lokasi attraction bagi yang melancong ke Perlis. Lokasinya terletak di sempadan antara Malaysia dan Thailand. Seberang sana di Thailand, antara daerah terdekat adalah Dannok.

Di Padang Besar inilah antara tempat untuk orang pergi membeli belah. Jualan yang ada di sana yang femes termasuklah pakaian dan makanan.

Mungkin ada lagi yang selain itu, saya pun tak tahu sebab belum berjalan ke sana.

Stesen keretapi Padang Besar menghubungkan antara Malaysia dan Thailand. Jika nak ke Thailand, boleh berhenti di stesen keretapi Padang Besar untuk pergi ke seberang. Ini parents saya bagitahu sebab mereka pergi berjalan ke HatYai.

 

LANGKAWI

cuti perlis

Sumber gambar: https://www.wanista.com/

Mungkin masih ramai yang tak tahu yang sebenarnya kita boleh pergi ke Pulau Langkawi daripada Kuala Perlis naik feri je.

Kos naik feri dari Kuala Perlis ke Kuah, Langkawi untuk seorang dewasa hanyalah RM18/orang. Manakala untuk kanak-kanak hanya RM13/orang. Boleh rujuk di sini untuk dapatkan harga http://www.langkawiferryline.com/

Lokasi jeti feri ini terletak di sebelah Masjid al-Hussein di Kuala Perlis.

cuti perlis

Sumber gambar: http://www.tv14.my/

Kami tak pergi ke Langkawi untuk trip ini.

 

PASAR PAGI NAT POKOK GETAH

cuti perlis

Sumber gambar: http://tatie39.rssing.com/

Tempat ni saya tak pergi, tapi parents saya yang pergi. Sebab masa ni kami anak beranak pergi ke Perkampungan Sunnah.

Di bawah ni saya share apa sahaja yang ada di Nat Pokok Getah ni berdasarkan apa yang parents saya bagitahu dan apa yang saya dah survey kat blog-blog lain.

 

MAKAN TENGAH HARI DI ANJUNG KELI

cuti perlis

Bagi pengunjung yang pergi ke negeri Perlis, pada saya memang wajib pergi ke Anjung Keli ni untuk makan tengah hari. Ini antara tempat the best untuk makan.

Lauknya sangat banyak, restorannya luas, parking pun senang, hidangannya enak belaka, sambal pun sedap. Fuh! Memang puas hati. Alhamdulillah.

Bukan setakat sedap, selesa pulak tu.

cuti perlis

Kami Google je tempat ni dan tengok rating makan di Anjung Keli ni boleh tahan juga.

Kami pergi ke Anjung Keli ni 1 hari sebelum berlepas pulang ke KL Sentral.

Makan pun taklah mahal sangat, harganya agak sederhana.

Nak pergi stesen KTM di Arau pun tak jauh sangat, sekitar 15 minit sahaja. Dan pakai Grab, kami bayar RM13 sahaja.

 

MASJID NEGERI PERLIS & MASJID LAMA ARAU

cuti perlis

Sumber gambar: artmelayu.blogspot.my

Masjid ini adalah destinasi terakhir yang kami pergi sebelum pulang ke KL. Sebabnya masjid ni terletak bersebelahan dengan stesen KTM Arau.

Di hadapan masjid ini adalah Istana Perlis dan satu tanah perkuburan (saya rasa makam diraja negeri Perlis). Dan masjid lama Arau juga terletak di sana.

Masjid Negeri Perlis dan Masjid Lama Arau bukanlah masjid yang sama walaupun kedudukannya berdekatan.

Masjid lama Arau

Sumber: http://www.orangperlis.com/

Masjid Lama Arau ini adalah antara masjid lama yang wujud ni negeri Perlis, dan telah melalui beberapa fasa penambahbaikan sejak ia terbina pada tahun 1870an.

Berikut saya kongsikan sejarah Masjid Lama Arau atau dikenali sebagai Masjid Negeri Perlis sekarang.

Masjid Lama Arau didirikan semasa pemerintahan Raja Syed Ahmad Jamalullail sekitar tahun 1873 hingga 1897M. Tukang-tukang Arab dan Melayu merupakan antara tukang kayu yang diberi tanggungjawab untuk membina Masjid Lama ini. Bahagian tengah masjid diperbuat daripada batu manakala di bahagian lain kebanyakkannya diperbuat daripada kayu.

Bahan binaan Masjid Lama terdiri daripada batu-bata, kayu, tanah liat, telur ayam, telur itik dan berbagai jenis manisan. Proses membina masjid ini mengambil masa yang agak lama. Oleh kerana pada masa tersebut simen belum ada di pasaran maka ia telah digantikan dengan pasir yang dicampur dengan kapur serta batu dan kemudiannya dibancuh dengan manisan lebah, manisan tebu, manisan nipah, telur ayam dan telur itik. Telur ayam dan itik hanya akan diambil telur yang berwarna putih sahaja kerana putih telur dan manisan akan bertindak sebagai simen untuk meneguhkan pegangan antara batu-bata dan juga tanah liat.

Keluasan masjid pada ketika itu berukuran 60 kaki x 60 kaki persegi iaitu berbentuk empat segi tepat. Kecubung masjid tersebut adalah jenis kecubung besar yang berdinding kaca berwarna hijau. Manakala pada bahagian atapnya pula diperbuat daripada zink tebal yang mempunyai bucu empat segi sementara tiangnya diperbuat daripada batu-bata dan tanah liat yang diadun dengan putih telur ayam dan telur itik. Pintu dan alang pula diperbuat daripada kayu yang teguh sementara lantai masjid yang pada awalnya berasal daripada tanah liat namun kemudiannya telah disimen oleh generasi baru.

Semasa pemerintahan Raja Syed Alwi Jamalullail , ruang beranda telah diperbesarkan di sekeliling masjid. Beberapa tahun kemudiannya pula dibuat lagi tambahan bangunan di sebelah kanan dan kiri masjid yang kelihatannya seperti bersayap bagi menampung bilangan jemaah yang semakin bertambah.

Pada waktu malam akan dipasang lampu minyak tanah untuk menerangi masjid terutamanya pada bulan puasa dan ketika diadakan sebarang sambutan dan kenduri. Tikar mengkuang, tikar menerung atau tikar rumput dijadikan hamparan di dalam masjid. Air untuk mengambil wuduk akan diangkut oleh anak jemaah secara bergilir-gilir seminggu sekali dari sungai yang berhampiran iaitu Sungai Arau dan kemudian akan dituang ke dalam kolah air yang terletak bersebelahan masjid. Kerja-kerja membersih di dalam dan luar masjid pula diusahakan secara bergotong-royong oleh anak-anak jemaah masjid.

Semasa pemerintahan Raja Syed Putra Jamalullail, Masjid Lama Arau telah mengalami pelbagai perubahan. Atap masjid, lampu, tikar dan segala kelengkapan masjid telah ditukar dengan yang baru. Walau bagaimana pun, pada tahun 1973 Masjid Negeri telah dibina di tapak masjid yang ada sekarang menggantikan Masjid Lama Arau. Justeru itu, mulai tahun tersebut fungsi Masjid Lama Arau telah berpindah ke Masjid Negeri baru tersebut.

 

KESIMPULAN

Perjalanan kami ke Perlis ini merupakan antara trip yang menyeronokkan. Walaupun agak penat sebab kena banyak bertukar-tukar transport, tapi pengalaman yang kami dapat saya kira berbaloi.

Negeri Perlis ni adalah negeri yang aman sejahtera pada saya. Kehidupan orang sini pun nampak rileks je. Jalan pun tak ada jam. Mall pun takde. Paling grand pun adalah pasaraya Giant yang ada di Perlis ni.

Perkampungan Sunnah merupakan program tahunan yang diadakan di negeri Perlis. Kalau nak gi Perlis, pada saya masa program Perkampungan Sunnah ni waktu terbaik nak ke sana. Pergi sehari dua awal supaya kita boleh pergi jalan-jalan dulu. Huhu. Rancang sebelum jalan.

 

 

error: Content is protected !!